Styreleder i tunnelselskapet, Hans Peter Kaaresen, bekrefter at de måtte endre profilen på tunnelen etter at den nye sikkerhetsforskriften, som ikke godtar mer enn fem prosent stigning, ble vedtatt.

– Vi lå i utgangspunktet under kravet om maks stigning på sju prosent. Da rundskrivet kom fra Vegdirektoratet om at de ikke ville godkjenne tunneler med stigning på mer enn fem prosent, stoppet vi prosjekteringsarbeidet med tunnelen, i påvente av en endelig avklaring, forklarer Kaaresen.

Tunnelselskapet forsøkte seg med å søke om unntak fra sikkerhetskravene, men har nå i stedet tilpasset seg den nye forskriften.

– Som følge av forskriften som kom, har vi nå endret tunnelen slik at den ikke får en stigning på mer enn fem prosent, sier Kaaresen.

Dyrere og lengre

Men det har sin pris.

Mindre stigning betyr lengre tunnel, noe som i sin tur medfører økte byggekostnader.

Tunnelselskapet har ikke finregnet på det, men ekstraregningen blir betydelig.

– Dette koster penger. Et grovt anslag tilsier at byggekostnadene har økt med rundt 500 millioner kroner, sier Kaaresen.

På denne måten har Borgundfjordtunnelen unngått å havne i de problemene Nordøyvegen befinner seg.

Vegdirektoratet nekter nå å gi sikkerhetsgodkjenning til de tre undersjøiske tunnelene på Nordøyvegen.

Med det som resultat at hele prosjektet kan bli stoppet.

– Vi har fortsatt stor tro på dette prosjektet. En kommunesammenslåing mellom Ålesund og Sula tror jeg vil legge trykk på å få dette sambandet realisert, sier Kaaresen.

Storkommune

Den undersjøiske tunnelen skal gå fra Veddevika i Sula til Gåseid utenfor Ålesund sentrum.

– Både Sula og Ålesund kommune går for dette prosjektet som i sin helhet kan finansieres med bompenger. Jeg mener det er realistisk å tro på en ÅDT (årsdøgnstrafikk, veivesenet måte å beregne trafikken, vår anmerkning) på 8.000 biler, sier Kaaresen.

Vegvesenet er derimot ikke begeistret for tunnelen.

De mener den i for stor grad vil øke trafikkmengdene inn mot Ålesund sentrum og sier derfor nei til at den bygges.