Hovedforhandling i Sunnmøre tingrett:

Bussjåfør erkjenner ikke straffskyld

Mandag starter rettssaken mot den ukrainske bussjåføren som er siktet for uaktsomt drap etter Valldal-ulykka i sommer. Bussjåføren nekter straffskyld.

Advokat Erling Flisnes forsvarer den ukrainske bussjåføren.  Foto: STAALE WATTØ

Nyheter

Det var 30. juli at den ukrainske turistbussen kjørte utfor veien på fylkesveg 63 i Valldal etter å ha kollidert med en personbil.

41 passasjerer, i tillegg til guide og to sjåfører, var om bord i bussen. Én passasjer omkom og 14 andre ble sendt til sjukehus. Sjåføren mistet kontrollen etter sammenstøtet. Bussen veltet og landet på taket i grøfta.

LES OGSÅ: Styremekanismen sviktet før bussen veltet i grøfta

Politiet siktet sjåføren for å ha brutt vegtrafikkloven (§3) om å opptre hensynsfullt, aktpågivende og varsomt i trafikken. I tillegg siktet de mannen for uaktsomt drap, straffelovens §281.

Politiet: – Kjørte ikke etter forholdene

Påtalemyndigheten tok ut tiltale basert på siktelsen, og mener mannen holdt for høy hastighet etter forholdene på stedet. De mener også at sjåføren ikke var tilstrekkelig oppmerksom på trafikkbildet, og derfor kolliderte han med en møtende politibil.

– På grunn av dette mistet han kontrollen over bussen og kjørte utfor veien. Flere passasjerer ble skadet, en passasjer døde og det oppstod store materielle skader på bussen, står det blant annet i tiltalepunktet som angår vegtrafikkloven.

Den ukrainske sjåføren i slutten av 40-årene er også tiltalt for uaktsomt å ha forvoldt en annens død.

Vegvesenet: Bussen ble umulig å styre

Undersøkelser i Tyskland har vist at sjåføren holdt 57 km/t da kollisjonen skjedde. Personbilen holdt en estimert hastighet på mellom 0-15 km/t. Det er 80-sone på stedet. Åstedsgransker hos Statens vegvesen, Frank Sandvik, har i sin rapport konkludert med at bussen ble umulig å styre for sjåføren da styresnekka ble ødelagt i sammenstøtet.

I en tidligere kjennelse i Sunnmøre tingrett har forsvarer Erling Flisnes påpekt at det ikke ville ha skjedd noen utforkjøring og enda mindre noen dødsulykke om bussen hadde latt seg styre etter sammenstøtet.

Rapport mangler

Statens havarikommisjon har på eget initiativ startet granskning på grunn av trafikksikkerhet. Rapporten er ikke klar, men en forundersøkelse påpeker at styresnekka ble ødelagt og det oppstod en oljelekkasje. Havarikommisjonen mener at bussen kan ha blitt umulig å styre.

Saken skal opp for Sunnmøre tingrett fra 17. - 21. oktober. Den ukrainske sjåføren har til nå sittet nærmere 80 dager i varetekt.

Mannen erkjente ikke straffskyld, like etter at retten ble satt mandag.

Ikke ferdig med granskning

Forsvarer Erling Flisnes mener klienten må frifinnes for uaktsomt drap.

– Påtalemyndigheten har valgt å ta ut tiltale midt under etterforskningen. Retten har en utfordring fordi saken skal være fullt opplyst, sa Flisnes til retten, og pekte på at Havarikommisjonen ikke er ferdig med sine undersøkelser.

Havarikommisjonen sin oppgave er ikke å avklare skyld og ansvar, men hendelsesforløpet for å forebygge transportulykker.

Flisnes mener tiltalen bygger på feil hastighet. Dette fordi det er en feilmargin når man gransker fartsskrivere. Flisnes mener fradraget bør være 6 km/t, slik at sjåføren kjørte 51 km/t i stedet for 57 km/t.

LES OGSÅ: Vil ha sjåfør drapsdømt før hendelsesforløpet er klarlagt