Lisbeth Smørholm ved plan- og trafikkseksjonen i Statens vegvesen bekrefter overfor Sunnmørsposten at det minimum blir satt opp et skilt om smalere veg der en ukrainsk turbuss og en personbil kolliderte 30. juli i år.
Få meter før kollisjonen ble vegen brått 75 cm smalere. Som følge av sammenstøtet ble styresnekka på bussen ødelagt, og bussen skjenet ustyrlig ut til venstre over autovernet - og landet på taket i grøfta. Én person omkom og 14 ble skadd.
– Om det finnes midler vil vi gjøre vegen breiere på ulykkesstedet, slik at det ikke blir en så brå innsnevring av vegen, sier Smørholm.
Retten på åstedsbefaring
Kun veiledende
På spørsmål om det er forsvarlig å ha 80-sone på store deler av fylkesvegen fra Trollstigen til Valldal, svarer hun at 80 er den generelle fartsgrensen utenfor tettbygde strøk. Det må være spesielle forhold som gjør at en kan avvike fra dette. Når det står skilt om 80, så er dette kun veiledende øvre tillatte grense. Folk må avpasse farten etter sted, føre, sikt og trafikkforhold. Smørholm kommenterer på generelt grunnlag.
Vitne: – Bussen kjørte for fort før ulykka
Uaktsomt drap
Den ukrainske sjåføren står tiltalt for uaktsomt drap og brudd på vegtrafikkloven. Påtalemyndigheten mener han ikke kjørte etter forholdene da han ved sammenstøtet holdt 57 km/t i 80-sona.
To andre bussjåfører som møtte den tiltalte lengre oppe i dalen før ulykka har sagt til retten at ukraineren kjørte for fort etter forholdene nedover fra Trollstigen mot Valldal.
Selv mente mannen at han kjørte rolig og komfortabelt. Han har hele tiden nektet straffskyld.
Rettens sakkyndige, Erik Aanerud, mener personbilen holdt mellom 12-15 km/t. Bilføreren har forklart at hun bremset ned i god tid.
– Jeg ble livredd jo nærmere bussen kom
Befaring
Onsdag var retten på befaring i Valldal. I tillegg til fart ble personbilens plassering i vegbanen sentral. Bussen la seg med dekkene helt på asfaltkanten, mens bilen har hatt 63 cm å gå på til autovernet ved kollisjonstidspunktet, ifølge målinger forsvarer Erling Flisnes viser til.
Sakkyndige Aanerud mener imidlertid at avstanden fra rekkverket til bakhjulet på bilen var ca. 50 cm ved sammenstøtet. Fra autovernet til asfaltkanten på motsatt side er det 485 cm der det smalt. Kjøretøyenes samlede bredde er 436 cm.