Redningsplanen til Olympic gikk gjennom

Olympic Shipping har fått godkjent kriseplanen om restrukturering.

Olympic Shipping.  Foto: Staale Wattø

Nyheter

Et stort flertall av låntakerne i Olympic sine to obligasjonslån stemte for de framlagte løsningen fra Stig Remøy og selskapet.

Det kommer fram i en børsmelding fredag.

Herøy-rederen varslet allerede for to uker siden at de hadde den nødvendige støtten fra mer enn 2/3-deler av låntakerne. Da la Olympic Shipping fram planen som kreditorene hadde gitt grønt lys for - og som innebærer en refinansiering av selskapet.

Les siste saker om Olympic

Hovedelementet i den nye løsningen er at selskapet deles og det blir etablert et nytt subsea-selskap, Olympic Subsea, med 11 fartøy. Flere fartøy blir også solgt.

Lokale investorer i Huse-familien, søskenbarna til Stig Remøy i Marin Teknikk og Olympic-ansatt Bjørn Kvalsund, går inn med ny kapital gjennom selskapene: Seriana AS, Marin Group AS og Omega Maritime AS.

(saken fortsetter under)


Olympic berga frå konkurs, men reiarlaget er nær halvert i antall tilsette sidan oljenedturen sette inn

Remøy: – Var i tvil om eg ville berge selskapet

Olympic-sjef Stig Remøy seier han har vore i tvil om det var verdt å berge reiarlaget. Kriseløysinga kostar dyrt både i kroner og antall tilsette.

 

Storbank tar over Olympic-skip

Långiver overtar tre skip.

Avtalen skal sikre drifta fram til høsten 2021, og har fått godkjentstempel fra banker, verftskreditorene og mer enn to tredjedeler av obligasjonseierne i de to usikrede obligasjonslånene.

Et betydelig antall ansatte miste jobbene sine. Eier og Olympic-sjef Stig Remøy har opplyst at de regner med å måtte si opp rundt 80 ansatte, og at flere trolig blir permittert.

Les også:

Tidligere Olympic Holding er konkurs

Olympic nær halvert i tilsette sidan oljenedturen sette inn (krever abonnement)