Det sier prosjektleder for maritime operasjoner i Hurtigruten AS, Stein Lillebo.

Han reagerer på at havnefogden og havnestyrets leder sier at det er de vedtatte avgiftsreglene og forretningsbetingelsene som gjør at havna selv kan fastsette vilkår for bruk av fasilitetene. Blant annet får ikke Hurtigruten AS bruke et privat vaktselskap til fortøyningstjenester.

Utfordrer

Havnefogd Ole Christian Fiskaa sammenlignet Hurtigrutens krav om å få hyre private til fortøyning, med at passasjerer skulle kjøpe pizza på land som de spiste i skipets restaurant.

– Jeg liker Fiskaas sammenligning, men mest fordi den er alvorlig feilslått, sier Lillebo. Det er en vesentlig forskjell på et offentlig område som forvaltes av et offentlig foretak og et privateid skip og en restaurant.

Maktmisbruk

Stein Lillebo mener at Ålesund havn misbruker myndigheten sin ved å hindre konkurranse mellom tilbydere på havnas område.

– Dette synes vi er alvorlig, og de store taperne med et slikt regime er næringslivet i Ålesund som må «godkjennes» av havnefogden før de får drive virksomhet på hans område. Det synes jeg er rart at Ålesund by aksepterer, sier Lillebo.

For høy pris

Når det gjelder betaling for fortøyning, sier Lillebo at den tidligere leverandøren økte prisen fra 130.000 kroner i året til over 1,1 million fra 2015 til 2016.

– Dette er en pris som ligger tre-fire ganger over gjennomsnittet i våre havner, og derfor ønsker vi å håndtere fortøyningen av skipene våre sjøl.

Stein Lillebo trekker også fram kontroversene rundt den nye terminalen på Skansekaia.

– Da ville Ålesund havn tvinge oss til å kjøpe tjenester vi ikke ønsket. Nå gjentar dette seg med at de vil diktere hvem vi skal kjøpe tjenester fra, sier Stein Lillebo.

Havnefogd Ole Christian Fiskaa fastholder at det ikke er noe grunnlag for påstander om maktmisbruk eller monopol all den tid det finnes private kaier der hurtigruta kan legge til.

– Ut over dette synes vi ikke det er riktig å prosedere i media når Hurtigruten har stevnet Ålesund havn for retten, sier Ole Christian Fiskaa.

Stein Lillebo skal lede Hurtigrutens prosess der de skal prøve vilkårene i et tjuetalls havner for retten. Foto: Ørjan Bertelsen