Ordførere med felles brev til Ketil Solvik-Olsen

– Nå må Møreaksen og Hafast må inn i Nasjonal Transportplan, er beskjeden fra et samlet ordførerkorps fra Herøy i sør til Molde i nord.

Broteknologi – Prosjektet har kommet langt i planleggingen av ny broteknologi for kryssing av Sulafjorden, skriver ordførerne om Hafast.  Foto: Illustrasjon: HAFAST

– Reguleringsplan for fjordkryssingen (Romsdalsfjorden) ble vedtatt høsten 2016, og prosjektet er ferdig planlagt og klart til oppstart i 2018, skriver ordførerne.  Foto: Illustrasjon: Møreaksen AS

Nyheter

Det kommer fram i et brev underskrevet elleve ordførere som er sendt til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Ordførerne ber om at Møreaksen må få oppstart i perioden 2018-2020, mens Hafast planlegges ferdig til oppstart i 2023.

–Møreaksen er ferdig planlagt og den beste løsningen for kryssing av Romsdalsfjorden. Dette prosjektet må komme i gang snarest. Hafast har kommet langt i utviklingen av ny broteknologi for kryssing av Sulafjorden og vil være klar for oppstart i 2023, står det i brevet.

– Vi har en klar forventning om at målet om fergefri E39 i løpet av 20 år opprettholdes, og at regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan er konkret på videre fremdrift for de enkelte fjordkryssingsprosjektene. Dette er viktige prosjekter som vil styrke regionen. Møreaksen og Hafast forsterker effekten av hverandre, skriver ordførerne.

Brevet er underskrevet av følgende:

  • Knut Erik Engh, ordfører Ulstein
  • Ander Riise, ordfører Hareid
  • Jim-Arve Røssevoll, ordfører Sula
  • Eva Vinje Aurdal, ordfører Ålesund
  • Dag Olav Tennfjord, ordfører Skodje
  • Karen Simonnes Aanes, ordfører Ørskog
  • Geir Inge Lien, ordfører Vestnes
  • Odd Helge Gangstad, ordfører Midsund
  • Torgeir Dahl, ordfører Molde
  • Arnulf Goksøyr, ordfører Herøy
  • Bernhard Riksfjord, ordfører Aukra