I et felles brev til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, ber de om at begge prosjektene må komme med i rullerigen av Nasjonal Transportplan (NTP).

Sikre oppstart

Ordførere med felles brev til Ketil Solvik-Olsen – Nå må Møreaksen og Hafast må inn i Nasjonal Transportplan, er beskjeden fra et samlet ordførerkorps fra Herøy i sør til Molde i nord.

-I arbeidet med regjeringens forslag til Nasjonal Transportplan 2018-2029 vil vi be samferdselsministeren om å sikre oppstart av Møreaksen i 2018 og ferdig planlegging av Hafast til oppstart i 2023, hegter det i brevet, som er underskrevet av et 30-talls næringslivstopper i Møre og Romsdal.

Der slår de fast at Møreaksen er klar for oppstart i 2018. Reguleringsplan er vedtatt og prosjektet kan realiseres med bruk av kjent bro- og tunnelteknologi. Møreaksen må derfor sikres oppstart så tidlig som mulig.

Hafast i 2023

Møreaksen vil gi jobb til 500 Allerede fra neste høst kan arbeidet med Møreaksen skape 50 nye arbeidsplasser – fortrinnsvis til ingeniører. Når bygginga starter vil dette gi jobb til ca. 500 personer i fem år.

Hafast har kommet langt i arbeidet med å utvikle egnet broteknologi og vil ifølge Statens Vegvesen kunne være klar til oppstart i 2023. Hafast må sikres oppstart så snart prosjektet er ferdig planlagt.

- En rekke fagmiljøer har regnet på den effekten Møreaksen og Hafast vil ha på næringsutviklingen i fylket vårt. Konklusjonene er entydige. Både Møreaksen og Hafast vil hver for seg gi stor positiv nytte for næringsliv og arbeidsplasser i regionen. Men det mest interessante er at de to prosjektene også forsterker nytten av hverandre når begge står ferdige, sier styreleder for Møreaksen, Erik Berg, i ei pressemelding.

Effekt for Oslo

Styreleder i Hafast, Gunvor Ulstein, viser til flere utredninger som støtter opp om at E39 også vil ha effekt for Oslo-regionen.

Brevet med støtte fra store deler av næringslivet avviser alternativer til disse fjordkryssingene. I det siste har forkjemopere for Romsdalsaksen våknet.

-Ikke omkamp

– Flertall for Romsdalsaksen Romsdalsaksen presenterte meningsmåling om fjordkryssingen.

- Omkamp mot vedtatte traseer er fullstendig uaktuelt. I næringslivet er vi avhengige av stabile rammebetingelser over tid. Vi investerer langsiktig, og da krever vi at myndighetene også er stabile og langsiktige i sine beslutninger. Hvis ikke skaper det usikkerhet for næringslivet og arbeidsplassene i regionen. Møreaksen og Hafast er vedtatt av regjeringen. Derfor må Møreaksen og Hafast bygges, og det må skje snarest mulig, sier Ulstein.

Gunvor Ulstein vil ikke ha omkamp mom de to store samferdselsprosjektene i Møre og Romsdal.