Statens vegvesen har foreslått en omlegging av takst og rabattstruktur på strekningen, men dette blir det trolig ikke noe av.

– Det er Eksportvegen AS (bompengeselskapet) som bestemmer, og vi har en bompengeavtale med staten fra 2012. Vi har fått et tilbud om å bli med på en endring, men styret har gått imot det, forteller styreleder Roald Fiksdal til smp.no.

Ingen tro på endring

Styret gikk enstemmig for å beholde dagens struktur. Kommunene er som aksjonærer høringsinstans.

– Vi skal ha generalforsamling i mai, og hvis ikke andre eiere kommer tungt på banen og sier at de vil ha endring, så blir det som i dag. Jeg har ingen grunn til å tro det blir endring, for eierne er jo også representert i styret vårt, sier Fiksdal.

Stortinget har sluttet seg til regjeringen sitt forslag om å innføre et nytt takst- og rabattsystem for bompengeprosjekt. Målet er å forenkle systemet. For bomprosjekter før november 2015 er en omlegging avhengig av tilslutning fra lokalpolitiske myndigheter.

Dette var forslaget

Statens vegvesen har fått i oppdrag å sørge for omleggingen, og ifølge sakspapirene til Vestnes kommune er endringene hovedsakelig basert på følgende prinsipper:

  • Bompengeselskapet sine samlede inntekter skal ikke endres.

  • Ingen bransje eller grupper skal komme vesentlig dårligere ut enn i dag.

  • Eksisterende lokale avtaler om brikkerabatt på 30, 40 og 50 prosent blir avviklet.

  • Ny rabattordning for kjøretøygruppe 1 blir 20 prosent. Ingen rabatt for gruppe 2 (tungbiler).

  • Månedlig passeringstak for storbruker, som gir fri ferdsel etter 40 passeringer.

Forslaget ville straffet rabatt-brukere

Etter alle solemerker vil det fortsatt koste 90 kroner for personbiler og 270 for tyngre kjøretøy på Tresfjordbrua. Det er i dag mulig å få 50 prosent rabatt.

Om det nye forslaget hadde gått gjennom ville taksten (full pris) blitt 84 for personbiler og 184 for tyngre kjøretøy. Med rabatt ville ny takst blitt 67,20 kroner for personbiler og ingen rabatt for tunge biler, altså 184.

Med nytt system ville alle personbiler med 30, 40 og 50 prosent rabatt kommet dårligere ut. Også tungtrafikken med 40 eller 50 prosent rabatt ville kommet dårligere ut.

For med 50 prosent rabatt er prisen i dag 45 kroner og 135 kroner for tyngre biler.

Derimot ville alle som betaler full pris kommet bedre ut. Det samme gjelder for Vågstrandstunnelen og Skjegstad/Skorgen.

Daglig leder i Vestnes Næringsforum, Roald Fiksdal, sier at han ikke har tenkt å gi opp enda. Foto: Arkivfoto/Petter Sandvik.