Mange vil overta båtruten mellom Bergen og Kirkenes

Samferdselsdepartementet sier det er betydelig interesse for å overta når Hurtigrutens kontrakt på rutetrafikk mellom Bergen og Kirkenes går ut i 2020.

Regjeringen vil sikre et godt kystrutetilbud og opprettholde dagens rute med helårlige, daglige og gjennomgående seilinger i 34 havner på strekningen Bergen-Kirkenes. Her er Hurtigruten ved ankomst Honningsvåg. Foto: Heiko Junge / Scanpix 

Nyheter

– Vi opplever betydelig interesse fra potensielle tilbydere, og er opptatt av god dialog i forberedelsen til konkurransen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Da EFTAs overvåkingsorgan (ESA) godkjente statens subsidier i dagens Hurtigrute-avtale framhevet de samtidig at det er viktig å legge til rette for mer konkurranse når Samferdselsdepartementet inngår ny avtale om denne ruten.

– Konkurranse bidrar til at vi oppnår et godt tjenestetilbud for kystbefolkningen – samtidig som de reisende og staten ikke må betale mer enn det som er nødvendig, sier Solvik-Olsen.

Mener de betaler for mye i Bodø havn:

Hurtigruten tapte på alle punkter i retten

Hurtigruten mener de betaler for mye i Bodø havn, men det er ikke Hålogaland lagmannsrett enig i.


Avtalen med Hurtigruten går ut i 2019 og kan forlenges til 2020. Samferdselsdepartementet planlegger å lyse ut konkurransen om en ny avtale når Stortinget har behandlet Nasjonal Transportplan 2018-2029, slik at ny kontrakt kan inngås i god tid før 2020.

– Vi oppfordrer derfor alle potensielle tilbydere, norske og utenlandske, til å delta i en markedsdialog med Samferdselsdepartementet, sier Solvik-Olsen.

(©NTB)

Hurtigruten kan være på børs igjen før sommeren

To år etter at Hurtigruten ble tatt av børs, kan selskapet igjen noteres – og det kan være tilbake på børsen allerede før sommeren, melder Dagens Næringsliv.