Russland har ikke det som skal til for å fornye flåten. Nå er det duket for et samarbeid mellom Norge og Russland.

Det kom fram under det første kommisjonsmøtet mellom Norge og Russland på fire år. Det fant sted i Moskva 20. april mellom næringsminister Monica Mæland og ministeren for naturressurser og miljø, Sergej Donskoj.

I Moskva var også den maritime klynga i Møre og Romsdal tungt til stede.

Inntil 200 nye fiskebåter

– Russerne legger opp til et stort og omfattende utskiftningsprogram for inntil 400 båter som utgjør ca. 40 prosent av den russiske fiskeflåten. Dette betyr ikke at for hver båt skal de bygge en ny. Om det blir 100 eller 200 er vanskelig å si, men det blir i alle fall mange, sier konsernsjef Rolf Fiskerstrand som deltok på kommisjonsmøtet.

Han er styremedlem i Norsk-Russisk Handelskammer, sitter i styret for Norsk Industri Maritim og er dessuten medlem i MARUT, som er et maritimt strategisk råd for næringsminister Monica Mæland.

På kommisjonsmøtet var det hans oppgave å framføre Norges syn på et maritimt samarbeid mellom de to landene.

(saken fortsetter under bildet)

Stoppet opp i Russland

Tidligere i år deltok Fiskerstrand også på et møte i Murmansk der det ble sagt at det er behov for å bygge 50 nye trålere. Nå er tallet økt til nærmere 200 på lengre sikt.

I Moskva var det den russiske byråsjefene Alexandr Chumak som redegjorde for et stort og langsiktig utskiftningsprogram som omfatter inntil 400 båter.

– Chumak er ansvarlig inn mot det russiske regjeringsapparatet for skipsbygging med over 180 firma og mer enn 180.000 ansatte som jobber inn mot det maritime, forteller Fiskerstrand til Sunnmørsposten.

– Problemet er bare at de har en kapasitet på 15–20 prosent inn mot privat sektor der fiskeri ligger. Den private andelen innen russisk skipsbygging skal økes gradvis til 30 prosent i 2025. Men veldig mye blir relatert til store, komplekse skip, olje- og gassplattformer. Fornying av fiskeribåter har mer eller mindre stoppet opp, sier Fiskerstrand.

Interessert i samarbeid

– Russerne er svært interessert i et samarbeid med Norge. Både innen design, redskap, fiskeforedlingsanlegg, skipsutstyr og moderne skipsbyggingsmetoder. De ønsker i prinsippet å bygge fiskebåtene sjøl, men her er det rom for politiske avklaringer, sier Rolf Fiskerstrand.

– De har fått med seg at Vard er blitt veldig gode på Lean production, og de ønsker fiskebåter basert på norsk design.

Skipsteknisk AS i Ålesund signerte i fjor flere kontrakter med russerne for nybygg. Jeg ble litt stolt da jeg hørte det. De har fått utrolig godt renomme og fotfeste i Russland, sier Fiskerstrand.

– Viktig å være klar

Hos Skipsteknisk AS bekrefter adm.dir. Hans Ove Holmøy at de prosjektene de nå jobber med er for bygging i Russland.

– Vi har 3–4 kontrakter per nå, og kanskje flere båter i hver enkelt kontrakt. Totalt tror jeg det er ca. 10. Russerne har ikke stor nok kapasitet til å bygge de båtene som skal til. Derfor er det viktig å være klar om båtene blir bygd i Norge. De rederne som bygger nå har fått tilsagn om kvoter. Hvis de bygger utenfor Russland blir kvotene redusert. Derfor blir det vi jobber med kanalisert til russiske verft. Men det jobbes med prosjekt som kan bety bygging utenfor Russland, sier Holmøy.