Ferja «Vannes» var på prøvetur før helga, og denne uka blir den levert til rederiet Boreal, «omtrent som planlagt», forteller verftsdirektør Magne Standal til Sunnmørsposten.

Fiskerstrand verft har rundt 160 fast ansatte og har per i dag sluppet å permittere arbeidere. Når sluttspurten med den siste ferja er ferdig, går de fleste ut i sommerferie.

Regner på nye jobber

Etter ferien venter ferdigstilling av det siste nybygget så langt – en brønnbåt for Frøy Rederi – og flere reparasjonsjobber. Men Standal sier de gjerne kunne tenkt seg mer arbeid: – Ting ser rimelig bra ut, men vi trenger også flere ordrer, sier han.

Det er stor aktivitet med ferjebygging om dagen og det er ventet at flere rederi vil bestille fartøy. Den kampen er Fiskerstrand med på: – Vi er aktive i markedet og regner på nye kontrakter for bygging av ferjer, bekrefter Olav Linge Fiskerstrand som er teknisk sjef og ansvarlig for nybygg.

Kan driftes helelektrisk

Den 66 meter lange ferja «Vannes» er bygd over samme lest som den få meter lengre «Hornstind», som ble levert til Torghatten i slutten av juni.

– Vi synes det er litt stas å levere det som er blant verdens første biodiesel-batteriferjer, sier Fiskerstrand.

Begge ferjene er klargjort for hybriddrift med såkalt «plug in hybrid-teknologi», men foreløpig er det kun «Hornstind» som har fått installert en mindre batteripakke på 500-kilowatttimer. Den er ment å skulle supplere kraft til generatorene ved lastetoppene. Begge er imidlertid klargjort for å kunne sette inn pakker som yter 2000-kilowatttimer: – Da er det mulig å drive helelektrisk på strekninger på 20–25 minutter sier han.

Hydrogen-anbud kommer

Et annet arbeid det er knyttet forventninger til, er utviklingen av en hydrogenferje: – Vi har dedikerte folk på prosjektet. Nå dreier det seg mest om hydrogenteknologi generelt, spesifisering av system og utstyr, og avklaring mot klasse og myndigheter, sier Fiskerstrand.

Samtidig kommer det trolig ut et anbud på en hydrogenferje allerede over sommeren. Statens vegvesen har varslet at de forbereder en utviklingskontrakt på en ferje som etter planen skal tas i bruk på en teststrekning i Rogaland i 2021.

fargerik: Kleven-bygde «Ocean Art» med sitt karakteristiske rødmalte skrog er blant fartøyene det jobbes på for tida. Ved siden av er brønnbåten «Gåsø Freyja». Foto: Fiskerstrand verft