Men det var ikke noe trykket stemning, for det var av positive årsaker at de fleste av Kystverkets ansatte ved hovedkontoret i Ålesund hadde samlet seg inne på et møterom. På skjermen så vi en rakett som ble gjort klar til oppskyting. For Kystverket skjøt i dag opp to satellitter fra Baikonour i Kasakhstan

Gagarin

NORSAT-1 og NORSAT-2 ble skutt opp fra samme plass hvor selveste Yuri Gagarin ble skutt opp. Begge satellittene skal inngå i Kystverkets havovervåkning og forebygge ulykker til havs.

I minuttene før oppskytingen holdt Sjøsikkerhetsdirektør Arve Dimmen en presentasjon av nøkkeltall om prosjektet. Og det ble servert kaffe og kaker, til tross for at det knapt var frokosttid. Dette var en stor dag for Kystverket.

Litt over 08.30 ble raketten skutt opp, helt etter tidsskjema.

– Det er ikke akkurat Slinningsbålet, lød det fra noen rundt bordet, etterfulgt av en lattersalve fra de andre.

Satelittene er nå i bane

Olav Helge Matvik, seniorrådgiver kommunikasjon, i Kystverket sier at nå er satelittene på plass i verdensrommet, omtrent 600 km over jordoverflaten.

- Ved første passering (om lag klokken 1150) fikk man kontakt med NorSat-1 og ved andre passering (om lag klokken 1330) fikk man også kontakt med NorSat-2, så da skal alt være i orden.

Bedre overvåking av våre havområder

Sjøsikkerhetsdirektør Arve Dimmen var selvsagt lettet, men sier han sov godt i natt.

– Befriende lite vi kan gjør når det har kommet så langt. Så da må vi bare stole på at det går bra.

– Fortell litt om hva Kystverket, som er til vanns, har med satellitter å gjøre

– Koblingen er at vi har et behov og oppdrag på havovervåking. For over ti år siden innledet vi samtaler med Norsk Romsenter og Forsvarets forskningsinstitutt om hvordan det er mulig å utvide rekkevidden på overvåkingen av de havområdene vi har ansvaret for. Og da kom vi på tanken om å sende ut satellitter med AIS-sensorer.

Venter på endelig  beskjed

På 1990-tallet skjedde flere ulykker med skip som seilte til havs utenfor norskekysten: Grunnstøting, forlis, tap av menneskeliv og oljeforurensning var blant konsekvensene. Blant disse var ulykker med bulkbåtene Sonata og Arisan i 1991 og 1992, fiskebåtene Njord og Bordanes i 1992 og 1993, det russiske krigsskipet Murmansk i 1994, bulkbåtene Leros Strength og Ulsund i 1997 og 1998, og bulkbåten John R i 2000. Satellittovervåkingen Kystverket nå driver, er et viktig verktøy for å unngå at slike ulykker får skje igjen.

– Kystverket har i dag to AIS-satelitter i rommet, men de to nye har bedre AIS-sensorer, sier Dimmen.

– Det tar en og en halv time for disse satellittene å gå i bane rundt polarområdene, og jo flere slike vi har, jo bedre oppdateringer får vi om hvor skip befinner seg. Dette vil øke sikkerheten og overvåkingen av våre områder.