Hurtigruten legger inn anbud på ruten langs norskekysten

Hurtigruten AS ønsker fortsatt å drive hele den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes og byr på statens anbud.

Utsikt over Svolvær i Lofoten. Hurtigruten legger til kai. 

Nyheter

Nyheten ble sluppet på en pressekonferanse torsdag formiddag.

Hurtigruten AS ønsker å bruke 11 skip for å betjene ruten, som ble lagt ut på anbud av Samferdselsdepartementet i september.

Anbudet gjelder for perioden fra 2020/2021 og minst ti år fram i tid.

– Ingen selvfølge

Tidligere i høst skrev Klassekampen at selskapet vurderte å droppe statens anbud, og i stedet fortsette som en uavhengig reiselivsaktør langs kysten. Med avtalen følger nemlig forpliktelser til transport av lokale passasjerer og gods, samt krav om at skipene skal innom samtlige 34 anløpssteder både på nordlig og sørlig rute.

– Det var ingen selvfølge at vi skulle søke. Det nye anbudet med nye krav kommer på toppen av det som allerede trolig er verdens mest komplekse skipsoperasjon. Hvert eneste år gjør vi 24.500 anløp i alle slags havner i allslags vær langs en av verdens mest værharde kystlinjer, sier Skjeldam.

Byr på alle pakkene

Fristen for å levere inn anbud går ut 3. januar. Det er ennå ukjent om noen andre har lagt inn bud.

– Vi kunne ventet til anbudsfristen gikk ut før vi sa noe. Men som et ansvarlig selskap, med flere tusen ansatte og mange lokale samarbeidspartnere, ønsker vi å være åpne og transparente om sentrale beslutninger, sier Skjeldam.

Anbudet er delt inn i tre pakker. Hver av rutene er helårlige og gjennomgående seilinger tur-retur Bergen-Kirkenes, der alle havner på ruten skal betjenes daglig.


Color Line er interessert i hurtigruta

– Color Line har signalisert at vi er interessert, seier Color Line sin kommunikasjonsdirektør Helge Otto Mathisen til Skipsrevyen.

 

Sævik er ute av «Richard With»

Per Sævik sel seg heilt ut av hurtigruteskipet «Richard With».



Det eldste hurtigruteskipet må kanskje pensjoneres

Nye krav til universell utforming kan føre til at det eldste hurtigruteskipet Lofoten må pensjoneres når den nye anbudsperioden trer i kraft fra 2020.