- Mye vil ha mer, fanden vil ha fler. Med flere hundre millioner kroner i overskudd, er det ikke noen økonomisk grunn til å sende 700 ansatte på Nav. Dette er et klassisk eksempel på grådighet, raser Johnny Hansen i et intervju i Klassekampen lørdag.

Til grunn for utspillet til lederen for sjømannsorganisasjonen ligger det faktum at regjeringa har endra reglene for hvilke skip som kan være registrert i Norsk internasjonalt skipsregister (NIS). Hvis overvåkingsorganet ESA godkjenner endringene, vil Color Lines ferjer som går i rute til Kiel, kunne bli overført til registeret. Ferjene er i dag i Norsk ordinært skipsregister (NOR), der alle sjøfolk skal ha norske lønns- og arbeidsvilkår, og sjøfolkene frykter at rederiet vil flagge ferjene om til NIS, noe som igjen kan resultere i at ansatte som arbeider med forpleiningstjenester kan bli erstatta med lavtlønna utlendinger. Samtidig ga rederiet ifølge avisa - etter et økonomisk godt 2017 der driftsresultatet var på 630 millioner kroner, Sunde-familien som eiere av Color Line, 390 millioner kroner i utbytte. Konserndirektør Trond Kleivdal skal videre ha fått en bonus på 2,3 millioner.

Color Line skal tidligere ha signalisert at de ønsker endringer i reglene for skipsregistrene, men overfor avisa vil ikke Helge Otto Mathisen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line, forskuttere regelendringene.

- Det er gjort et vedtak i regjeringen, men endringene er ikke notifisert av Esa, og har ikke blitt norsk lov. Det vil være useriøst av oss å kommentere hva vi eventuelt vil gjøre før den dag kommer, sier han – og legger til at eventuelle endringer vil bli drøfta med tillitsvalgte og deretter styrebehandla.