Havforskningsinstituttet opplyser at det formelle eierskiftet for Norges nye polare stolthet «Kronprins Haakon» ble gjennomført i dag.

Dermed er forskningsfartøyet i norske hender.

Eierskiftet betyr at Norge overtar ferdigstillelse av båten.

– Vi ble enige med det italienske verftet Fincantieri om at dette var den mest praktiske løsningen for å få til en rask ferdigstillelse av «Kronprins Haakon» , sier prosjektdirektør Tore Nepstad ved Havforskningsinstituttet.

Holdt tilbake kjøpesum

Han har hatt ansvar for å følge byggeprosessen fra norsk side. Nepstad ønsker ikke å gå i detaljer på hva som gjenstår, ut over at det gjelder ferdigstillelse av store og små arbeider. Men 25 millioner euro av kjøpesummen er satt av for å dekke disse arbeidene.

Utbedringsarbeidet skal utføres ved Vard Langsten i Tomrefjord. Forventet ferdigstillelse er i løpet av juni.

– Dette vil ha en viss effekt på planlagte tokt med fartøyet, men det er for tidlig å si hvor mye, sier Nepstad.

- Tung prosess

Til Sysla sier Nepstad at det har vært en lang og tung prosess for å få til en avtale med det italienske verftet som vant kontrakten på å bygge skipet.

– Vi har strevet en del, og stått langt fra hverandre.

Uenigheten har dreid seg om hvor mye restarbeid som faktisk gjenstår, og hvor stor del av kjøpesummen som kunne holdes igjen.

– De har nok ment at det er mindre arbeid som står igjen enn det vi har ment. Men nå har vi greid å få landet det, sier Nepstad til nettstedet.

100 meter langt, med svært god rekkevidde og tykt stålskrog som tåler mye is, vil det nye forskningsfartøyet bety en ny æra for norsk polarforskning. Når «Kronprins Haakon» er ferdigstilt, overtar Norsk Polarinstitutt skipet. UiT Norges arktiske universitet blir den størst brukeren, mens Havforskningsinstituttet skal drifte båten og bruke 20 prosent av tokttiden.