– Avhandlingen min handler om båter drifta på naturgass (LNG), forteller Liavåg Grotle (36) til Sunnmørsposten. I doktorgradsarbeidet har han sett nærmere på hva som skjer når prosess-systemene kommer i bevegelse.

Minus 160 grader

LNG er lagra som væske i tankene men fordamper til gass før den kommer til motoren. Dette handler blant annet om trykk og temperatur i tanken.

– Det er viktig fordi systemet må holde et visst trykk, forklarer Liavåg Grotle. – Når gassen lagres, holder den en temperatur på ca. minus 160 grader. Men når båten er i bevegelse og noe av væsken begynner å skumpe kan dette påvirke miksen mellom gass og væske, med det resultat at trykket kan falle raskt. For å sikre motoren god tilførsel av drivstoff, kreves et visst systemtrykk, ifølge Liavåg Grotle.

Etter disputasen er han tilbake hos Rolls-Royce Marine i Ulsteinvik der han er utviklingsingeniør på propellsystemer.

Kinesisk toppstudent

Ifølge Universitetsavisa.no kom kineseren Yingguang Chu til Høgskolen i Ålesund i 2011 som masterstudent. Han var en toppstudent som fra januar 2014 fikk et fireårig doktogradsstipend.

Avhandlingen han forsvarte har tittel: «Virtual Prototyping for Marine Crane Design and Operations».