I tillegg kommer vedlikehold av de tre bruene på prosjektet.

Ketil Solvik-Olsen brukte i Stortinget beløpet fire millioner kroner per kilometer per år, som en stipulert vedlikeholdskostnad for undersjøiske tunneler.

Tallene fra Statens vegvesen er basert på erfaringen en i dag sitter med for vedlikehold av disse tunnelene.

De tre tunnelene på Nordøyvegen er på til sammen 13 kilometer. Det gir et årlig vedlikeholdsbehov på 52 millioner kroner i året.

Fylkespolitikerne har lagt til grunn at det skal koste 25 millioner i året å vedlikeholde hele Nordøyvegen. Frps Frank Sve erkjenner at det kan bli behov for at fylket i framtida må legge mer penger på bordet til vedlikehold.

– Vi ser at vedlikeholdet på undersjøiske tunneler blir en utfordring. Jeg tror kostnadene her vil øke og det er ikke urealistisk at vi må legge inn mer penger til det, erkjenner Sve.

Han har de siste ukene vært i vinden med sin kritikk mot Møreaksen som trasévalg på E39.

– I kontantstrømsanalysen for Nordøyvegen la vi inn et vedlikeholdsbehov på 25 millioner kroner i året. Det var tall vi fikk fra Statens vegvesen. Om dette tallet skulle vise seg å bli høgere for vi forholde oss til det når det kommer, sier Sve.

– Jeg kan ikke forstå at det skal koste så mye, sier Sandnes.

Som erkjenner at for hans del var det viktig å jobbe for å holde kostnadene på Nordøyvegen-prosjektet så lave som mulig.

– Min rolle i dette var å holde kostnadene nede. Dersom vi ikke hadde klart det ville ikke Nordøyvegen blitt vedtatt, sier Sandnes.

Frps Frank Sve erkjenner at en nok må legge på bordet mer penger til vedlikehold av Nordøyvegen. Foto: Knut Arne Aarset