Plan- og bygningssjef Ole Andreas Søvik avliver myten mange ser ut til å tro på.

– Vi snakker om et areal på 72 mål som er like stort som hele midtbyen i Trondheim eller Tjuvholmen i Oslo.

Moa i framtida

Søvik og kollegene hans i planavdelinga skal i gang med å lage en såkalt områdeplan for Moa. For et par måneder siden fikk to arkitektgrupper i oppdrag å komme med forslag til hvordan Moa skal se ut i framtida. Nå foreligger de to konsept- studiene som skal gi plan- leggerne i Ålesund inspirasjon og kanskje noen gode ideer.

– Og det er absolutt mye spennende her, slår Søvik og planlegger og arkitekt Grete Valen Blindheim fast. Begge gruppene har lagt stor vekt på uterommene og at det skal være sammenhengende grøntarealer.

Moa-alleen er viktig. Den kan være ryggraden i det som kan bli et klart definert sentrum på Moa.

– Også Borgundvegen kan gjøres om til et godt uterom der de lukka kjøpesentrene kan få nye fasader som åpner seg ut mot der folk ferdes, sier Søvik og Blindheim.

Et annet grep i studiene er at bussene flyttes fra rutebil- stasjonen til en gateterminal på Borgundvegen.

Ingen konkurranse

Planleggerne er helt tydelige på at Moa aldri kan konkurrere med bysentrum når det gjelder byliv og særpreg.

– Men Moa har et stort potensial for endring og utvikling, og vi kan heve dagens Moa til et helt annet nivå. Og da er det viktig at vi ikke bare tenker på de fysiske omgivelsene, men også at det blir lagt stor vekt på kvalitet på områdene der det skal være menneskelig aktivitet.

Det er Ålesund kommune i tett samarbeid med næringsaktørene på Moa som har bestilt de to studiene, og Søvik sier at det er en forutsetning at dette samarbeidet også må fortsette.

– Mye av det de to studiene skisserer, forutsetter mindre biltrafikk. Dagens parkeringsarealer skal også brukes til noe helt annet i framtida. Alle er opptatt av å teste ut om dette er gjennomførbart i praksis. Derfor kommer vi til å gjennomføre en stor trafikkanalyse i samarbeid med Statens vegvesen før vi går videre med planlegginga, sier Ole Andreas Søvik.

Planene for Moa forutsetter selvsagt også at det skal bo folk der.

– Moa har et voldsomt potensial for fortetting. Det bygges mellom 250–350 nye boliger i året i Ålesund. Moa aleine kunne sikkert ha tatt unna alt dette i mange år framover, men dette kan det være behov for å styre, og er et spørsmål politikerne må ta stilling til, slår Søvik fast.

– Var det noe i de to studiene som overrasket?

– Tanken om å utvikle Moa i en nord/sørgående akse fra fjord til fjord er nok ny for de fleste. Men absolutt spennende, slår Ole Andreas Søvik og Grete Valen Blindheim fast.