– Det er første gang Ålesundsregionens havnevesen hyrer oss på denne måten, og vi synes det er helt topp, sier lærer Sissel Istad Hide.

Mye å bidra med

Både læreren og elevene er klare på at de har mye å bidra med. Mens Istad Hide peker på at elevene vet mye om det å være vertskap og at de etter selv å ha vært på byvandringer har plukka opp mye kunnskap om Ålesund, trekker elevene fram erfaringa det har gitt dem at undervegs i skoleåret har vært tre uker på Gran Canaria og jobb ved Hotel Escuela Santa Brigida.

– Det er en elevdrevet hotellskole, og vi har jobba i resepsjonen, i restauranten og med husøkonomi. En fantastisk mulighet som takka være studieprogrammet Erasmus+ har vært gratis for oss, forklarer elev Anne Marte Folstad, supplert av læreren.

– Vi har kunnskap om kulturforskjeller, sies fra ett hold.

– Vi kan svare på spørsmål om byen – for eksempel hvor en finner trappene til Fjellstua, lyder det fra et anna.

– Og hvor mange trapper er det, spør vi for å sjekke basiskunnskapene.

– 418, kommer det kontant.

For lav søknad

– Dette har vært et supert skoleår, sier elev Karoline Skevik.

– Bare så synd at lav søknad gjør at det ikke blir noen reiselivsklasse her kommende skoleår – da må elever som ønsker et sånt tilbud lokalt enten til Molde eller Stryn. Men Ålesund under reiselivsutdanning? Det går ikke an! Dette må på plass igjen alt i 2019, sier Istad Hide.

En kilometer med cruiseskip

Men så var det storinnrykket, da: Gigantskipet MSC Meraviglia, Aurora, Aidasol og Zenith.

– Alle ankommer til samme tid, klokka 08. Mens Meraviglia og Aurora skal ligge på Stornespiren og Prestebrygga, skal Zenith på Skansekaia og Aidasol på Flatholmen, forteller markeds- og informasjonskonsulent Synnøve Johnsen hos Ålesundsregionens havnevesen. Det er hun som har hyra inn reiselivselevene.

Økt bemanning

– Fire skip og så mange passasjerer må være utfordrende?

– Det er det. Vi for vår del har bemanna opp havna når det gjelder fortøyning, henta inn flere securitasvakter på alle sjekkpunkt og bestilt buss slik at passasjerene på skipet på Flatholmen kommer seg til sentrum, sier Johnsen.

– Helt klart utfordrende, samtidig har aktørene i Ålesund cruisenettverk jobba tett sammen for å få logistikken til å fungere – seinest i form av et møte nå på onsdag, sier leder for nettverket Bente Saxon.

Trafikkvakter på kaia og på Aksla

– Destinasjon Ålesund & Sunnmøre vil ha full bemanning både på kaia og på kontoret. Videre trafikkvakter på overgangsfeltet ved Storneskaia slik vi har ved nesten alle anløp, så vel som på Aksla, der det denne dagen blir fire vakter, sier hun.

– Bussjåfører har tidligere gitt uttrykk for at de opplever trafikksituasjonen på Storneskaia som kaotisk ved cruiseanløp. Der vil jeg gjerne si at det fungerer mye bedre nå. Salgsbodene er flytta, køene er mindre. i sum har det blitt breiere plass, sier Saxon. Hun peker også på at det er gjort flere ulike tiltak på vegen til Fjellstua slik at bruksklassen på vegen er oppjustert, og bussene nå ergo kjører lovlig.

– Samtidig som vi ønsker at Ålesund skal være en god by for turistene, vil vi også at Ålesund skal være en god by for dem som bor her. Nettopp derfor er storinnrykket ei utfordring, legger hun til.

Mye å bidra med: Elev Anne Marte Folstad forteller om hotellskolen de jobba ved. Foto: Nils Harald Ånstad
Gigantskip: MSC Meraviglia er ett av de i alt fire skipene som kommer i dag. Her fra besøket i Ålesund i mai. ARKIVFOTO: STAALE WATTØ Foto: Staale Wattø