Både i Keiser Wilhelms gate og i Kongens gate har det åpnet to splitter nye butikker denne sesongen. I tillegg til de mange litt eldre turistbutikkene i sentrum, selger også disse alt fra magneter til solide ytterklær og strikk i tradisjonell norsk stil. Men det kan virke som om det nesten ikke kan bli for mange slike butikker i Ålesund.

Liten endring

Nikola Kralovicova jobber på Fjordbua i Konges gate, en av butikkene som har hatt tilhold i sentrum i flere sesonger.

– Vi har jo fått en ny butikk rett over vegen fra oss, men jeg kan ikke si at vi har merket noe særlig forandring i salget likevel, forteller hun. Fjordbua er en av tre turistbutikker i sentrum som eies av Vinjenaustet ANS. De ser nå på muligheten for å åpne en fjerde butikk i sentrum.

– Det er fortsatt masse folk innom. De nye butikkene betyr ikke at dette vil bli en dårlig sesong for oss, forteller hun.

God omsetning

I Keiser Wilhelmsgate ligger den nyåpnede «Norway gifts and Travel Memories». På spørsmål om konkurransen fra de andre butikkene, svarer butikksjef Marlene Havnegjerde at de er svært fornøyde med omsetningen så langt.

– Vi ser ikke på oss som en typisk konkurrent til de andre sentrumsbutikkene, fordi vi har en særstilling til lokasjon, forteller hun om butikken som ligger tett inntil anløp for cruiseskipene som legger til kai.

Flere turister

Kralovicova hos Fjordbua mener det må være et stadig økende turisttall som sørger for at konkurransen ikke byr på utfordringer.

– Vi merker jo at det kommer flere turister til byen for hvert år som går, sier hun. Ifølge Destinasjon Ålesund & Sunnmøre har besøkstallet økt jevnt og trutt de siste årene. I fjor tok hele en million turister turen til Ålesund og Sunnmøre. Av disse kom cirka 300.000 med cruiseskip.

Et minne fra Norge

Ifølge Kralovicova er det for det meste småting turistene plukker med seg fra Ålesund. Nøkkelringer, magneter og postkort er blant det mest populære.

– De fleste vil ha med seg et lite minne, sier Kralovicova.

Det samme gjelder for «Norway Gifts and Travel Memories». De opplever i tillegg at turister jakter på originale merkevarer og norsk design.

– Vi selger mye Norgesgensere i bomull, Dale strikkede genser og Norlender kofter. I tillegg er juleserien Tiffany fra Hadeland Glassverk øverst på våre topp ti produkter, sier Havnegjerde.

Gjenbruk av kofter

Også på Fretex merker de når det er turister i byen. Det begynner nemlig å minke i antallet kofter i lokalene til bruktkjeden i Ålesund.

– Å få sikra seg en skikkelig norsk strikkegenser for bare noen hundrelapper er et jo et kupp, sier Anita Askevold hos Fretex. Tirsdag var det mange cruiseturister innom butikken. De får nemlig ti prosent avslag når de handler der. Trevor og Joanne Taylor fra England var en av dem som tok en titt på de brukte koftene. De kunne fastslå at Norge har et helt annet prisnivå enn de har i England. Og synes Fretex var et rimeligere sted å få unnagjort Norges-handelen.

Fornøyd: Joanne og Trevor Taylor kom med cruiseskip fra England på tirsdag. De merket seg prisforskjellen mellom Norge og England, og synes Fretex var et fint alternativ til ferieshopping. FOTO: Marius Simensen Foto: Marius Simensen
Brukte kofter: Hos Fretex i Ålesund har salget av brukte kofter økt etter at turistsesongen starta. FOTO: MARIUS SIMENSEN Foto: Marius Simensen