På et lite galleri i gamle Møre og Romsdal Kunstsenter, foran et lite publikum på 15 personer, fremførte dansekunstnerne Solveig Styve Holte fra Volda og Rannei Grenne prosjektet «Flakkande Røynd» som en del av programmet til Moldejazz.

De jobber med utgangspunkt i den amerikansk koreografen Merce Cunningham, en pioner i postmodernismen, som var partneren til den mer kjente koreografen John Cage.

– Det er noe krokete og inorganisk i det han gjør med kroppen, og den disiplinen var vi interessert i å undersøke. Vi gjengir aldri Cunninghams bevegelsesmateriale, men vi videreutvikler det med våre metoder, slik at det blir en tredje ting – noe som er «i dag», med våre kropper. Vi er interessert i å destabilisere det ikoniske kunstneridealet.

Cunningham var svært eksperimentell.

Snus på hodet

–  For eksempel er det gjerne brystområdet som fremheves i dansen, men han reverserer og snur det på hodet.

Dette er også et feministisk prosjekt. Danserne, musikerne og designerne i prosjektet er alle kvinner.

Eksperimentelt: Dansekunstnerne er inspirert av den eksperimentelle koreografen Merce Cunningham.

– Det er viktig for oss å oppheve det mannlige ikonet, og å få publikum til å tenke på en annen måte. Siden det er et lite område vi viser dansematerialet på, er også publikum hele tiden i bevegelse. Det er også et kontaktpunkt.

Navnet «Flakkande Røynd» har Solveig valgt både fordi hun er opptatt av å bruke nynorsk – men også fordi det har dobbeltbetydning.

«Røynd» betyr både erfaring og virkelighet samtidig. Så du kan si at «røynd» kan vise til ferdigheter, at du blir «røynd» av å være i virkeligheten. Noe av det mest interessante er å se hva publikum tar med seg.

Mange baller i lufta

Solveig er basert i Oslo, og driver for tiden med ulike prosjekter i tillegg til dette. Blant annet skal prosjektet «Lightness» vises på Høstscena.

– Vi jobber mot en ny premiere i januar. I tillegg jobber jeg med produksjonen til en bok som heter Koreografi, som er bidragsyter til alle de nordiske landene. Det er faglitteratur.

Hun har jobbet 50 prosent som formidler og danser i to år, men slutter nå for å drive med dansekunst på fulltid.

LES OGSÅ: Barske brannmenn i Ørskog skal danse hiphop

Intimt: Bare 15 personer var det plass til i det lille galleriet hvor dansen ble fremvist. Foto: Maria Finnøy Fagervoll