Vraket har ligget på bunnen av Aspevågen siden 1945 da DS Iris ble senket av et britisk jagerfly. 73 år senere pipler det altså olje opp fra vrakstedet.

Flere Sunnmørsposten har snakket med fra dykkermiljøet i Ålesund mener at oljen stammer fra det gamle vraket etter at et spesialfartøy har kommet borti med anker eller ankerkjetting. Det bekreftes også fra Kystverket.

Hendelsen med spesialfartøyet Aura gjør at Kystverket nå forbyr oppankring i nærheten av vraket. Det opplyser losoldermann Emil Heggelund til Sunnmørsposten.

Borti med kjetting eller anker

– Vi anser det som sannsynlig at kjetting eller anker fra spesialfartøyet Aura er kommet borti vraket ved avgang og at dette er årsaken til at det er begynt å piple ut olje, sier losoldermann for Møre og Trøndelag, Emil Heggelund.

– Vraket er merket av på sjøkartet, betyr det at folk har en plikt til å holde seg unna?

Kapteinen ansvarlig

– Hvor langt fra Bunker Oil ligger vraket?

– Det skal være nok plass. Spesialfartøyet er 101 meter. Kartet viser at det er ca. 180 meter til vraket fra kaia.

– Hvem er ansvarlig her?

– I hovedsak kapteinen. Selv om du har los om bord. Losen er rådgiver. Kapteinen har det objektive ansvar.

– Sjøkartet viser også et ankermerke i nærheten for anvist oppankringsplass. Er det ikke litt rart med ankermerke så nær et vrak?

– Jeg vil anslå at ankermerket ligger 60–70 meter øst/sørøst av vraket.

Foreløpig ankringsforbud

– Gir hendelsen grunn til å merke dette på en ny måte?

– Ja, vi forbyr nå ankring i det området. Men det er en lang prosess for å få skilting og å få dette avmerket i kart. Det er usikkert hvor lang tid det vil ta.

– Hva gjør man i mellomtiden?

– Losene har fått beskjed. I tillegg er blitt sendt en melding til Sjøkartverket om foreløpig ankringsforbud som legges inn i «Etteretninger for sjøfarende» slik at også den øvrige skipsfarten blir informert, sier Emil Heggelund.

Overvåker utslipp

Imens følger Kystverket og beredskapsavdelinga ved Ålesund brannvesen nøye med på utslippene.

– Vi følger med. Men det er ikke snakk om store utslipp. En dråpe per 50. sekund, opplyser   leder for miljøberedskap Ole Johnny Flydal ved Ålesund brannvesen etter observasjon torsdag formiddag.

– Overvåkingsflyet viser et par-tre dråper som kommer til overflaten per minutt, forteller vaktleder ved Kystverkets beredskapsavdeling, Ove Njøten.

– Rota til vraket

– Det kom kjørende en stor båt med store tanker som skulle leveres til Bunker Oil på Kleivane. Båten ankra opp over vraket. De må ha rota til vraket i Aspevågen, mener dykker Even Nygård, som har dykket mange ganger ved vraket. Han så det ikke sjøl, men sier andre dykkere observerte plasseringen av båtens ankerkjetting i forhold til vraket.

Sunnmørsposten har vært i kontakt med en annen dykker som bekrefter Nygårds versjon, men som ikke ønsker ikke å fortelle om dette til avisa.

Leverte tanker til Bunker Oil

Daglig leder ved Bunker Oil, Jan Magnus Kleven forteller at 1.–3. juli leverte spesialfartøyet Aura fire nye tanker til Bunker Oil på Kleivane. Med dette tredobler de kapasiteten.

– Selve tankene, frakt og levering er det andre som er ansvarlig for. Vi kjøper tankene ferdig levert på plass. Faktisk har vi ikke tatt over tankene ennå. Vi tar over deler av utstyret etter hvert. Vi håper de nye tankene kan være i drift i november, opplyser Kleven.

Yndet mål for dykkere: Det tyske vraket er gjenstand for massiv interesse for dykkere som kommer fra fjern og nær for å se vraket. Foto: Bjørn Inge Molvær.

Han forteller at Bunker Oil meldte fra både til Ålesund brannvesen og Kystverket da de 12. juli oppdaget olje ute på sjøen.

– Men oljen kommer ikke fra oss, presiserer han.

– Ikke tvil

– Det er ikke tvil om hvor oljen stammer fra. Dette må være motorolje eller drivstoff fra vraket. Det er ikke noe problem å legge ut ei lense der, sier Nygård.

Han reagerer på det han omtaler som tåkeprat når brannvesenet sier de har sendt prøver av oljen til SINTEF for å finne ut hvor oljen stammer fra.

– Vraket er merket av på kartet. Alle vet at der ligger et skipsvrak. Båten hadde til og med los om bord, påpeker han.

– Kullfyrt båt

Lokalhistoriker Jon Olav Flatmark fra Haram har skrevet bok der han omtaler senkingen av DS Iris.

Han tror ikke det er dieselolje som lekker ut fra vraket.

– Dette var vel en kullfyrt båt. Det kan være smøreolje det her er snakk om, sier han til Sunnmørsposten.

– Senkingen av den tyske lastebåten skjedde 17. mars 1945 gjennomført av et skotsk jagerfly, en Banff Mosquito, i et stort angrep på to båter i Aspevågen–Iris og Log, samt tre-fire båter på Valderhaugfjorden.

Aspevågen 17. mars 1945: Et skotsk jagerfly av typen Mosquito fra Banff senker den tyske fraktebåten DS Iris. Vraket ligger i dag på bunnen av Aspevågen. Foto: Mosquito L/235.

Båtene ble oppdaget av et rekognoseringsfly i firetiden på ettermiddagen. Det var en lørdag. Flyet skjøt på båtene med raketter og maskinkanoner. Jagerflyet ble eskortert av 12 Mustang jagerfly.

Dette var det siste store flyangrepet mot skipstrafikken på Sunnmøre under krigen. Her var ganske mange tyske båter. Ålesund var en av de viktigste konvoioppsamlingsplassene i Norge, forteller Flatmark.