Planer er det mange av i verden. Noen har kommet lenger enn andre. For eksempel Nordøyvegen. Der er tunnelprofilen allerede oppmålt og malt på grunnfjellet.

Ørlite lenger sør, nærere den nye storkommunens senter Ålesund, har det siden syttiåra vært syslet med undersjøisk Hamnsund-samband til Kverve.

Den som evner å tenke helt store tanker holder denne tunnelen som naturlig og nødvendig for å få Nye Ålesund til å fungere godt i framtida.

Sentrale kodeord: Jobbpendling og plass til vekst i boligbygging og næringsliv. Dette er nemlig mangelvare i Gamle Ålesund. Presset er allerede høyst følbart både på Skodje og i Tennfjord.

Ti hurtigbåtminutter unna Skateflua har 11 fastboende 600 mål boltreplass.

Det står ingen hytter på Store Kalvøy, for det har i flere tiår vært viktig å legge til rette for permanent bosetting.

Etter et bittelite oppsving på tidlig åttitall, har det imidlertid stoppa opp. Verre: Barna til dem som bosatte seg på øya den gangen har ikke turt å følge eksemplet. Regulerte tomter står urørt.

Bildet er sammensatt, men en av de største puslebitene er naturligvis samferdselen.

– Jeg har levd med uvisshet siden siste året på folkeskolen, forteller Oddny Thorholm (62).

– Vi var i Borgund den tida, så jeg gikk på Nørvasund. For å spare penger i båtruta ville kommunen overflytte meg til Søvika i stedet.

Da satte foreldrene mine seg på bakbeina – og skoleskyssen gikk ett år til slik at jeg fikk fullføre framhaldsskolen i Spjelkavik, sier Thorholm, ledsaget av et matt smil.

I nyere tid ble det faktisk i halvhjerta alvor luftet tanken at læreren skulle ta seg ut til Store Kalvøy noen dager i uka og undervise barna hjemme.

Så de har opplevd forskjellig, disse øyboerne som fremdeles klorer seg fast.

Det er innbakt bruk av ferjepenger i Nordøyvegen og underforstått at hurtigbåten forsvinner fra dag én.

Store Kalvøy er så langt ikke nevnt med ett ord. I dag går det ferje onsdag og lørdag, og hurtigbåt ellers. Et opplegg øyfolket sier seg godt tjent med.

Foreløpig siste utvikling gjelder Hamnsundsambandet: Fylkesmannen meldte seg i vår og ba Haram fjerne Store Kalvøy fra planene.

Meningen er å la vegen gå over holmene sørvestover fra Hamnsund og så gjøre tunnelinnslag på øya.

Mot-argumentet er at inngrepene i naturen blir store. Atter andre, som Ålesund, er tilsynelatende mer opptatt av å spare kostnad og tid ved å gå rett fra fastlandet til Kverve.

Administrasjonen i Haram fulgte Fylkesmannens henstilling. Det gjorde imidlertid ikke de folkevalgte, så alternativet med veg i dagen henger med ennå.

– Vi reagerer ikke på at Fylkesmannen yter motstand. Det er jo tross alt jobben deres. Jobben vår er å finne konstruktive løsninger og komme innsigelsene i møte, sier Asbjørn Schjelderup (68) i Store Kalvøy Vel.

Oddnys ålesundske ektemake har stått støtt i holmgangen siden de flytta til barndomshjemmet hennes i 1979.

– Men det har ikke vært dialog med kommunen på lenge. Vi får ikke svar. Ikke vite noe, forteller Asbjørn.

Kanskje er alle byråkrater nå så opptatt med storkommunen at de glemmer småsamfunnene som skal inngå i den nye konstruksjonen fra 2020?

Det hekker ingen hubro på disse holmene. Ingen rødlistede arter er truet. Likevel lyser det altså rødt hos Fylkesmannen og på rådhuset i Brattvåg.

– Veg i dagen utover hit vil gi lignende unike opplevelser som langs Atlanterhavsvegen. Lengden er omtrent den halve, og de fikk det jo til på Nordmøre i sin tid. Det samme er mulig her, mener vel-lederen. Han sitter også i styret for Hamnsundsambandet.

Nordøyveg uten Hamnsund-samband og hurtigbåt betyr at jobbpendlere fra øyene og Haram fastland får betraktelig lenger reise i bil via Stette. Over en times kjøring for dem lengst unna.

Godt og vel halvparten av hurtigbåtens trafikkgrunnlag til og fra Ålesund er passasjerer fra Haram fastland.

– Et av poengene med storkommunen er å gjøre arbeidsmarkedsregionen mer robust. Men det oppnår vi ikke på dette viset, mener Schjelderup.

Store Kalvøy mistet siste by-ferje med Godøy-tunnelen. Ryker ferja fra Skjelten, står de fullstendig landtroll om fem år – rent kjøretøymessig i det minste.

Schjelderup tar derfor til orde for et kostnadseffektivt, nytt båtsamband mellom Hamnsund, Store Kalvøy, Valderøy (flyplassen) og Ålesund etter Nordøyvegen er på plass.

– I Nord-Norge trafikkerer de med hurtigbåter som også tar biler. Ei slik rute blir enklere å drifte og kan ha langt flere avganger enn dagens mer langstrakte opplegg. Den vil være til stor hjelp for jobbpendlerne, som slipper hele omvegen i bil, reklamerer han.

Å flytte fra Store Kalvøy er ikke noe alternativ for paret. Til de har de det altfor godt her i utløpet av Grytafjorden.

– Barna våre gikk på skole i Søvika. Etter en sommer spurte læreren klassen sin hva de hadde gjort. Sønnen vår formelig hoppa i stolen av iver etter å få slippe til, forteller Oddny:

– Vi tok feriebåten ut i Ospavika!

Feriebåten var familiens færing, dét. I Ospavika grilla de og koste seg. Lite gnåling om Syden-tur der i gården.

– Var det aktivitetsdag på skolen, ville alle hit ut for her er det så fritt og fint. Et år la de til og med skidagen til Store Kalvøy! Men her lærer også barna tidlig å svømme, sier Oddny med et smil.

Det virker som om folket på Store Kalvøy har lært seg å leve med uvissheten storsamfunnet mer eller mindre uforvarende innhyller dem i.

– Vi setter oss ikke ned og sutrer, men velger å være optimister og trekke fram mulighetene området faktisk byr på.

kommunal veg: En ekte Hamsunsk gjengrodd sti svinger seg opp til boligfeltet der mange av tomtene ennå er ubebygde. Foto: Bjørn Halvorsen
lykkelig: – Jeg stortrives i stillheten her ute, sier Kari Høibakk, opprinnelig fra Fjelltun i Ålesund. Hun bygde sitt eget for fjorten år siden. Foto: Bjørn Halvorsen
idyll: Bolig med grastak og nymalt naust. Fullt mulig ti små minutter unna Ålesund sentrum. Foto: Bjørn Halvorsen
fjøsmur: Det er lenge siden noen drev jordbruk på Store Kalvøy. Men det er heller ikke regulert inn hytter der ute. Foto: Bjørn Halvorsen
båndlagt: Her kan tunnelnnslaget til Kverve komme. Søvika t.v. og Hamnsund skimtes i bakgrunnen. Foto: Bjørn Halvorsen