Denne uka la Solstadfarstad og DOF fram tall som viser at de to store offshorerederiene fortsatt taper penger.

Neste torsdag kommer Havila Shipping med sine tall. Flere har spådd at bransjen skal gjennom en ny runde med restrukturering før de er gjennom krisen.

Skipsmekler Sølve Høyrem i Westshore Shipbrokers følger markedet og mener rederiene bør være forberedt på en ny tøff vinter.

– Jeg snakket nettopp med en direktør for et rederi fra ditt distrikt på telefonen og vi hadde samme oppfatning av hvordan markedet vil være de neste seks til ni månedene, sier han da Sunnmørsposten ringer.

– Vi forventer igjen en tøff vinter hvor vi vil se at flere redere må ta båter inn i opplag, forteller han.

To forhold avgjør

Høyrem peker på at det er to ting som er viktig for markedet: Antall rigger i arbeid og antall båter tilgjengelig. Når det gjelder rigger, venter skipsmeklerne ingen endring fram til neste vår. Når det gjelder antall skip i markedet, mener Høyrem at rederne har tatt ut for mange skip i løpet av sommer- sesongen.

– Til nå er det tatt ut 69 båter av opplag, og det er et altfor høyt tall. En del av disse fartøyene er solgt eller befinner seg i andre marked enn i Nordsjøen, men likevel må en del av disse i opplag til vinteren for å holde markedet i balanse, sier han.

Mekleren tror situasjonen vil bedre seg om rederne gjør som i fjor – legger båter i opplag:

– Aktivitetsnivået kan ikke rettferdiggjøre alle disse båtene som er i markedet nå.

Lurt å være tidlig ute?

Skipsmekleren tror vurderingene rederne gjør seg når de avgjør om et skip skal i opplag, har endret seg i løpet av de siste årene.

– For to år siden ville mange kanskje ikke ta ut båtene av hensyn til mannskapet om bord. I dag er det blitt et mer finansielt spørsmål. Jeg mener at de som er først til å ta ut skip, vil tape minst, forteller han.

Høyrem forteller at det har vært overraskende lav aktivitet på subsea, sammenlignet med i fjor. Når det gjelder markedet for både forsyningsskip og ankerhåndteringsskip er den generelt utfordrende.

Runde to med kriseløsning?

Skipsmekleren sier rederne selv er best til å svare på om de må gjennom en runde nummer to med refinansiering for å få skikk på økonomien, men påpeker at sannsynligheten er stor: – Rederne håper nok de skal klare å betale gjelda, men faren for at det blir en runde nummer to, øker for hver dag så lenge markedet er som nå, sier han.

– Markedet bedre

Enkelte rederier, som Island Offshore har allerede på plass kriseløsning nummer to – og mange har avtaler med banker og kreditorer som strekker seg ut 2020. Analysesjef Karl-Johan Molnes i Norne Securities tror det er en vanskeligere vurdering for rederne i dag, enn da de møtte krisa.

– For et par år siden var det enkelt, da måtte rederne gjøre noe for å overleve. I dag er det stor usikkerhet. Vi mener det er blitt bedre, men er usikre på hvor mye. På vei opp fra en bølgedal er det alltid vanskelig å spå hvor raskt ting vil skje, sier han.

Andre muligheter

Analysesjefen er ikke i tvil om at enkelte rederier må ha en ny krisepakke, men vil ikke begi seg til å peke på noen. Samtidig understreker han at rederne har alternativer til å hente inn egenkapital. Molnes mener uttalelser som Shell-toppen Andy Brown nylig kom med til Financial Times, om et skifte tilbake til såkalt «deepwater»-olje, er blant ting som gir grunn til optimisme: – Han pekte på Brasil, Mexicogolfen og Nordsjøen som de mest interessante områdene, sier Molnes.

Skipsmekler og daglig leder Sølve Høyrem i Westshore Shipbrokers i Kristiansand følger offshoremarkedet. Foto: Privat