Kongsberg kutter 130 jobber på Sunnmøre

De ansatte ved Kongsberg sine avdelinger i Brattvåg, Ålesund og Hjørungavåg får i dag klokka tolv beskjed om at konsernet reduserer tallet ansatte med 130.

Direktør: Egil Haugsdal er administrerende direktør i Kongsberg Maritime.  Foto: Geir Strand

Nyheter

– Vi er nødt til å gjennomføre kostnadsjusteringer, sier kommunikasjonsdirektør Annette Bonnevie Wollebæk.

Kuttet på 130 stillinger kommer i tillegg til kutt konsernet gikk ut med i mai.


Kongsberg Gruppen kutter 260 jobber

Oppkjøpet av Rolls-Royce Commercial Marine gjør at Kongsberg Gruppen reduserer antallet fulltidsansatte med 260.


Det er områdene dekksutstyr og skipsdesign der det nå skal nedbemannes. Det gjelder anleggene i Brattvåg og skipsdesignavdelingene i Ålesund og Hjørungavåg.

Ingen salgsplaner

Sunnmørsposten er til stede på Kongsberg Gruppens kapitalmarkedsdag i Oslo tirsdag. Der er også adm.dir. i Kongsberg Maritime, Egil Haugsdal.

– Vi er nødt å sikre konkurransekraften. Derfor må vi gjennomføre disse nedbemanningene, sier Haugsdal.

Han vil ikke garantere at det ikke kan komme nye nedbemanninger, men slår fast at det ikke eksistere planer om å selge ut deler av virksomheten.

– Jeg kan ikke garantere at det er slutt med dette, sier Haugsdal.

Det kan også bli produksjon på færre steder.

– Det er en av de tingene vi vurderer, sier Haugsdal.

Legger ned i Gdansk

I forbindelse med nedbemanningen som nå skjer blir en hel elektroavdeling i Gdansk i Polen nedlagt.

At det nå blir nedbemanning hos dem som driver med dekksmaskiner henger direkte sammen med nedgangen i offshore supply markedet.

– Dette henger direkte sammen med at salget inn mot disse markedene er svekket, sier Haugsdal.

Til et fullsatt auditorium på Aker Brygge lovet Haugsdal at Kongsberg-aksjonærene skulle få betalt for sine investeringer, og at det fra ledelsens side var et meget sterkt fokus på at en skulle lykkes med å få tidligere Rolls-Royce Marine til å bli en integrert del av Kongsberg systemet.

– Jeg har fokus på dette 24-timer i døgnet og jeg er sikker på at vi skal få dette til, sa Haugsdal.

Tjener for lite

Men pekte også på at den gamle Rolls-Royce delen har en lavere inntjening enn det en har i Kongsberg Gruppen for øvrig.

– Vi er fornøyd med situasjonen, men skal i årene som kommer øke inntjening til det som var Rolls-Royce, påpekte han.

I forbindelse med sammenslåingen er til nå 12 produksjonssteder verden over lagt ned. Ytterligere åtte skal kuttes, men hvor de kuttene kommer vil ikke ledelsen ut med nå.

– Vi har sagt at det er rundt 20 produksjonssteder i alt som vil bli avviklet, påpekte Haugsdal.

I Kongsberg Maritime er det nå 7300 ansatte fordelt på 117 steder i 34 land. Omsettingen er på 17 milliarder kroner. De er delt i tre divisjoner. En for propeller og maskineri, en systemer og dekksutstyr og en divisjon som jobber med roboter og sensorer.

Kongsberg Gruppen opplyser at de beholder utbyttenivået sitt på 40 til 50 prosent av resultat etter skatt, men de åpner døren for noen ekstra pengedryss over aksjonærene. I fjor bidro staten med halvparten av emisjonen på fem milliarder kroner som var med på å finansiere Rolls-Royce Marine oppkjøpet.

På kapitalmarkedsdagen gikk Kongsberg Gruppen ut med en ambisjon om å ha 30 milliarder kroner i omsetting i 2022. Av dette skal de i snitt ha 12 prosents driftsmargin. Forsvarsdivisjonen skal lever 14 prosent fortjeneste, men den maritime virksomheten har et krav om 11 prosent driftsmargin.