Dugnad for Kultur:

Vil gi artister som har mistet inntekt en scene å spille på

Dugnad for Kultur vil artistene bli streamet på Facebook og smp.no, og publikum får mulighet til å høre konserter live med topp lyd og kvalitet.

STORT SAMARBEID: Synnøve Sandnes, daglig leder på Terminalen, forteller at flere aktører har gått inn i et samarbeid i prosjektet Dugnad for Kultur.  Foto: Marit Brunstad

Nyheter

Gjennom den pågående korona-krisen er norsk kulturbransje spesielt hardt rammet. Artister, spillesteder, arrangører, teknikere, produsenter og flere deler av bransjen har på en dag mistet 100 % av inntekter for en tidsperiode vi ikke vet når er over. Scenene står tomme, og publikum sitter hjemme uten å kunne delta i de viktige, kulturelle pusterommene.

Streamer konserter med helproff flerkameraproduksjon

Sammen med Sparebanken Møre har Momentium gått sammen med Konsertsystemer, Fuglefjellet, Ocean Sound Recordings og Sunnmørsposten i prosjektet Dugnad for Kultur.

– Her vil vi gi artister som har mistet inntekt en scene å spille på, og publikum en mulighet til å høre streamede konserter live med topp lyd og kvalitet. Konsertene vil bli spilt inn på Øygardshallen på Giske, med flerkameraproduksjon og lyd, og streamet gjennom kanaler på Facebook og smp.no, sier daglig leder på Terminalen Synnøve Sandnes i pressemeldingen.

Publikum vil kunne vippse artistene valgfritt beløp under konserten, slik at artistene vil ha mulighet til å hente inn litt av livsgrunnlaget sitt framover.

– Vi synes det er viktig å være med på dugnaden i det som er ei vanskelig tid for mange kulturarbeidere. I tillegg til å arrangere egne konserter og leite fram godbiter fra eget arkiv, synes vi det er fint å kunne samarbeide med andre kulturaktører. Nettopp for å synliggjøre at dugnad er et godt virkemiddel for å opprettholde aktivitet innen kulturlivet, sier kultur- og reportasjeredaktør Kristin Knudsen i Sunnmørsposten.

– Det er tenkt på alle ledd i en konsertproduksjon

Først ut i Dugnad for Kultur er Vassendgutane den 2. april kl. 20. Konserten streames på smp.no.

– Vi er et av de hyppigst turnerende banda i Norge, og nå når det ikke er mulig å spille sammen på lang tid, er det veldig kjekt å få denne muligheten. Ikke bare får vi spille i lag, men også nå ut til hele fanskaren vår på en gang, sier vokalist i Vassendgutane, Sindre Aam.

Jazzartist Natalie Sandtorv.  Foto: Anne Valeur

Videre følger Neon Ion/Natalie Sandtorv den 6. april, og Jon Olav den 12. april med fullt band kort tid etterpå. Alle konserten streames på smp.no.

– Vi synes det er fantastisk at noen snur på flisa, klarer å tenke kreativt og jobber for å holde liv i kulturbransjen i denne situasjonen. Det er tenkt på alle ledd i en konsertproduksjon, ikke bare på oss musikere, men også på lyd/lys-teknikere, produsenter, fotografer og arrangører, som alle er like viktige. Vi gleder oss stort, sier Natalie Sandtorv.

«Scena» tilbyr arkivskatter og nye opplevelser

Sunnmørsposten har siden 2013 hatt sin egen digitale scene, der en lang rekke artister har deltatt med minikonserter.

Nå hentes disse skattene fram fra arkivet. Dette for å bidra til å gi folk noen kjærkomne pustehull i hverdagen, mellom all koronainformasjonen.

I tillegg skal Scena fylles med fersk kultur, når Sunnmørsposten framover streamer nye konserter og andre kulturelle innslag.


Sunnmørspostens digitale scene:

Direkte kultur og skatter fra arkivet

Sunnmørsposten inviterer til direktekonserter og musikalske gjensyn fra Scena på smp.no.


Vil løfte opp produksjonen til stuekonsertene

Sunnmørsposten samarbeider også med Parken kulturhus når det kommer til streaming av konserter. Hans Pareliussen, leder for kulturhuset, sier at det er veldig positivt med en slik type distribusjon.

FORMIDLER KULTUR: Hans Pareliussen ønsker å gi lokale musikere og artister en plattform i denne vanskelige tiden.  Foto: Arkivfoto.

– Kulturhuset er jo stengt. Om vi vil formidle kultur, må det gjøres på denne måten. Vi vil tilby en scene for de lokale musikerne og artistene ved å gi dem denne plattformen, og på den måten løfte opp produksjonen til disse stuekonsertene som har tatt helt av i det siste, sier Pareliussen og legger til:

– Vi tenker på om dette er noe som vi kan fortsette å gjøre framover for å øke tilgjengeligheten for kulturopplevelser.