– Ålesund har åpenbart sterke kvaliteter som havet, sundet og arkitekturen, men også utfordringer, sa arkitekt Peter Butenschøn mens han fant fram det første lysbildet: Et oversiktsbilde av Moa.

Forfatter og arkitekt Margareth Aas

Da hadde allerede arkitekt og forfatter Margareth Aas framført et dikt om hverdagsbyen, til begeistring for de omtrent hundre tilhørerne som hadde tatt turen. Tonen var satt.

– De eneste menneskene som er i gågata er menneskene på skiltene, sa Butenschøn da han viste fram det neste lysbildet han hadde med seg, et bilde av en folketom gågate.

– Nei, forresten! Der er det faktisk ei dame, sa han til latter fra salen.

Nå var tonen spikret fast.

Utvikling

Butenschøn pekte på at åtte av ti nordmenn nå bor i byer og tettsteder og at Norge nå urbaniseres. En utfordring Ålesund må ta på alvor.

– Det er byene som lokker. Studentene vil studere i byene, de unge vil bo i sentrum. Sted har blitt viktigere enn lønn. Før flyttet mennesker dit arbeidsplassene var. Nå flytter arbeidsplassene dit folk er. Konkurransen mellom byene er tøff, sa arkitekten.

Han sa at byene er stedene hvor funksjonene henger sammen.

– Det må bli tettere utbygging. Det må være gå- og sykkelavstand til kollektivknutepunktene. Annet er ikke bærekraftig.

Han viste til tankene rundt en bybane hvor menneskene bor innen et område som er 600 meter i luftlinje fra stasjonene som en mulighet, noe som har blitt utredet som en mulighet for Ålesund.

Gjør som flere enn 25.000 andre - lik smp.no på Facebook

Trafikk

Butenschøn sa at man utarmer byene ved å trekke handelen ut av byene, men at det er en bevegelse i landet om å trekke handelen tilbake til byene.

– Vi må skille mellom handel og shopping. Handel er en økonomisk transaksjon, shopping er i tillegg noe sosialt og kulturelt. Det er byene som sosiale og kulturelle steder gode på.

Arkitekten mente også at vi må ta byen tilbake fra bilene.

– Gatene har en viktigere rolle enn det Statens Vegvesen hittil har tenkt. Det må være mulig å kjøre bilen inn til sentrum, men ikke nødvendigvis å parkere i gatene.

– Gode byer er en samspillarena. De kan bare skapes gjennom et samspill mellom kommunen, næringslivet, grunneiere og folket som bor der, sa Butenschøn.

Les flere nyheter fra Ålesund og omland her

Hvordan mener du at vi kan gjøre Ålesund til en mer attraktiv by? Hva er viktig for deg? Kom gjerne med innspill i kommentarvinduet under.