Sykkel var tema da folk samla seg rundt bordet på det midlertidige byutviklingskontoret i Keiser Wilhelms gate til «lunsjdate» i går. Ordførere og rådmenn fra nabokommunene var blant de inviterte til møtet som også var åpent for publikum.

Her kan du delta i debatten om byutvikling i Ålesund.

Sykkelsatsing i bypakken

Overarkitekt Gudmund Hoel i Ålesund kommune trakk fram de ulike planene for sykkelsatsing. Felles for alle er at de ikke har kommet lenger enn til planstadiet, og at det bare er bypakken som kan få fart i sakene.

Planer: Overarkitekt Gudmund Hoel orienterte om de ulike sykkelplanene som allerede finnes i Ålesund.

– Utbygging av Lerstadvegen innebærer også en høystandard sykkelveg. Det samme gjelder strekninga Blindheim-Flisnes, sier Hoel.

Planene om sykkelsatsinga gjennom Volsdalen har snart ligget i ti år, og der kan det begynne å nærme seg en løsning hvis man tar av kollektiv- og sykkelvegpotten på 220 millioner kroner i bypakken. Men Volsdalsprosjektet alene kan koste nesten 100 millioner, så her må kommunen prioritere hva som skal komme først og sist. Kommunalsjef Ronny Frekhaug forsikret at det er de allerede i ferd med å gjøre.

Her kan du lese flere saker om byutvikling i Ålesund.

Sykkelveger i Ålesund sentrum

Men gode sykkelveger inn til sentrum, løser ikke problemene tohjulingene opplever i trange sentrumsgater.

– En mulighet kan være å legge envegs sykkelfelt i ei gate vestover og det samme i ei annen gate østover, sa Gudmund Hoel.

Taxi: Styreleder John Breivik i Ålesund Taxi sier at man ikke får et godt kollektivtilbud uten å innlemme den fleksible delen av kollektivtransporten. De to taxiselskapene i Ålesund fraktet 1 mill. reisende i fjor.

Det ble også påpekt at gateparkeringa må reduseres kraftig dersom sentrum skal bli sykkelvennlig, men at dette er enklere å gjennomføre med parkeringstunnelen i Aksla er på plass. Fra publikum ble det også stilt spørsmål om hvor sykkelvennlig Ålesund egentlig ønsker å være. Bypakken er altså helt avgjørende både for sykkelsatsing og kollektivtrafikk.

Ordfører Eva Vinje Aurdal sa at de nærmeste ukene også er viktige hvis Ålesundsregionen skal komme inn under ordningen med bymiljøpakker og andre belønningsordninger. Nå må det drives aktiv lobbyvirksomhet, og politikere fra hele regionen skal sette inn støtet mot dem som bestemmer.

DEBATT Nå kan du si din mening om byutvikling i Ålesund - klikk på bildet og delta i debatten.