– Hvis vi skal være litt optimistiske kan dette bli en realitet tidligst om et par år – om alt klaffer, sier daglig leder Hege Økland i NCE Maritime Clean Tech som er Vestlandets svar på den maritime klynga.

Ekstern lenke: Se film her

Sammen med forskningsinstitusjoner og en rekke bedrifter fra Rogaland i sør og Sogn og Fjordane i nord, har de utviklet framtidas kystfartøy. «Short Sea Pioneer» skal konkurrere med landtransporten. Målet er å transportere gods til steder langs norskekysten fra kontinentet, men også med tanke på eksport. Dette blir et konteinerfartøy for alle typer gods.

Framtidas kystfartøy

«Short Sea Pioneer» er et toskrogsfartøy. En variant har en lengde på 162 meter og 54 meter bredde. Morfartøyet har et relativt stort areal med last om bord. Konteinerne er stablet på dekk av ubetjente kraner. Laste- og lossesystemet sørger for å hente gods på land og levere det dit det skal.

Hvis det skal lønne seg å drive med sjøtransport i dag, må en ha relativt godt volum i form av store fartøy som kan ta gods fra ulike typer vareeiere. Dette gjør moderskipet så stort at det ikke kan ta seg inn til mindre havner. Men dit når datterfartøyet.

Pilot på Vestlandet

Så langt har de fått penger fra DIP (Designdrevet innovasjonsprogram) som finansieres av Nærings- og Fiskeridepartementet.

Økland sier neste steg er å lage forprosjektet for en pilot på Vestlandet. Å finne fram til kostnadene ved å lage denne typen fartøy er også en del av vegen videre.

Kjent teknologi

– Vi mener dette er realistisk. Her er mye kjent teknologi anvendt på nye områder. Samtidig er det en del finansielle utfordringer som må på plass for å få dette til.

Vi må ha en del politiske rammebetingelser på plass som vrakpantordninger og finansieringsordninger for miljøteknologi. Nox-fondet er et slikt instrument. Alle virkemidler må være med å dra fram et marked og stimulere til at en etterspør et slikt løsning, sier hun og peker på at de som eier godset velger transportløsninger med minst motstand både når det gjelder pris og regularitet (pålitelighet); at en kan være sikker på at godset blir plukket opp og levert til avtalt tidspunkt og på rett sted.

– Det er viktig at håndteringen av godset på morfartøyet skjer så organisert som mulig med minimalt med feil. Her er det også er en viss form for innovasjon, sier Økland.

Miljøvennlig

Fartøyene skal gå på LNG (naturgass) i kombinasjon med brenselceller og batteri i et hybrid system som fører til mindre forurensing.

Det geografiske dekningsområdet for et slikt fartøy vil de også analysere nøye. Mye av transporten i dag går fra land som Spania og Nederland på kontinentet og opp til Trondheim. NCL (North Sea Containlerline) henter blant annet gods for Elkem i Bremanger og inne i Hardanger.

– Vi holder på å skaffe oss finansiering og rigger prosjektet. Det er viktig å utnytte dagens politiske signal om å se etter ny miljøteknologi og omstille seg i den retning. Her er store utfordringer når det gjelder vegtransporten, blant annet i forhold til ulykker, forurensning og overbelastning av vegnettet.

Det er viktig at slike prosjekt ikke havner i en skuff, men realiseres ved å utnytte den positiv trekkraften, sier Økland.