- Ingen konflikt med oss

KS Bedrift Havn er overrasket over uttalelser fra Hurtigruten.

Hurtigruten Finnmarken på vei inn Hessafjorden. ARKIVFOTO.  Foto: Fred Øie

Nyheter

- Styreleder Svein Tømmerdal og havnefogd Birger Flem er i konflikt med sin egen forening, KS Bedrift Havn, som har oppfordret til å ta Hurtigrutens bekymring alvorlig. De har også oppfordret havnene til å ikke true med mottaksplikt, sa kommunikasjonssjef Anne Marit Bjørnflaten i Hurtigruten ASA til Sunnmørsposten i dag.

Les dagens papirsak her.

- Ingen konflikt

Nå reagerer KS Bedrift Havn.

- Vi opplever ikke at vi har en konflikt med Ålesund havnevesen. Vi har oppfordret til å ha god dialog, og å sende ut betalingspåminnelse og senere inkassokrav. Det er fremgangsmåten vi må forholde oss til så lenge Hurtigruten nekter å betale for bruk av havn, sier Pia Farstad Von Hall, fagleder i KS Bedrift Havn.

Foreninga representerer havnene i Hurtigrute-striden.

- Tar for mye betalt

Hurtigruten mener at en rekke norske havner mellom Bergen og Kirkenes tar for mye betalt i havneavgift og vederlag. De har derfor innført betalingsnekt og vil inngå avtaler med hver enkelt havn.

I dagens papirutgave av Sunnmørsposten tar Ålesund havnevesen og Hurtigruten et realt oppgjør med hverandre, etter at havnefogd Birger Flem har truet med å nekte rederiet kaiplass i Ålesund, dersom de ikke starter å gjøre opp for seg.

- Når det gjelder mottaksplikten og det å nekte Hurtigruten kaiplass, så er det en diskusjon som pågår, sier Von Hall i KS Bedrift Havn.

- Feil framgangsmåte

Hun mener at det er klart at Hurtigruten må forholde seg til normale innkrevingsrutiner for havneavgift.

- Vi mener at de ikke har brukt riktig framgangsmåte ved og brått nekte å betale, sier Von Hall.

Hun mener det hadde vært bedre om Hurtigruten hadde betalt og senere avklart summene, framfor å gå så drastisk til verks.

Støtter havna

- Framgangsmåten skaper konflikt og vi stiller oss undrende til at Hurtigruten vil erklære havnefogd Birger Flem inhabil i saken. Det er som Tømmerdal har kommentert i Sunnmørsposten, bare tøv, sier faglederen.

- Vi sitter ikke på datagrunnlag som tilsier at havnene i Norge krever for høy innbetaling, men vi er åpen for dialog til det er avklart, legger hun til.