Dette sier Alfas informasjonsjef Richard Gadeselli om MiTo: – Den mest sporty kompaktbilen så langt i historien! Vel, MiTo er råtøff å se på, og om ytelsene og kjøreopplevelsen hadde stått i forhold til utseende, ville Alfa MiTo vært dette tiårets mest spennende bil. Men slett ikke alle Alfaer vokser inn i himmelen.

Billigvariant kommer

Først litt fakta: Alfa MiTo (som står for Milano Torino) er ment som inngangsbilletten til Alfas modellprogram. Den er i utgangspunktet bygd over samme tekniske lest som Fiat Grande Punto/Opel Corsa, og er således som småbil å regne. MiTo bygges bare med tre dører, og erstatter den billigste Alfa 147. For å gjøre bilen rimeligere å forsikre for unge, vil en sparevariant med beskjedne 78 hk bli lansert senere. Med så lite effekt og gunstig utslipp, vil denne varianten slippe unna med hyggelig norsk kjøpsavgift. Men hvem vil ha en Alfa med strikkmotor?

Underholdende

Alfa MiTo er forholdsvis underholdende å kjøre uten på noen måte å være oppsiktsvekkende. Det er heller ikke interiøret. Du sitter godt foran, men ikke bak. Å komme ut av baksetet er en gymnasiastisk øvelse og bagasjerommets dype hull og høye lasteterskel er kun et resultat av Alfas ønske om å gjøre bilen billig.

Hyllevare

Når Alfa hevder at de utviklet MiTo i løpet av 16 måneder, forteller det oss at det meste handler om hyllevare. Innsatsen er i hovedsak satt inn på å skape et attraktivt ytre som vekker lysten til å bli bedre kjent med Alfa. I så fall har italienerne lykkes. Det betyr at Alfa som vanlig henvender seg til individualister som definitivt vil skille seg ut på veien, som er kvinner og yngre single, og som ønsker en spesiell bil nummer to.

Harde konkurrenter

Hva Alfa MiTo skal koste når den ankommer landet mot slutten av året, er langt fra klart. – Nei, vi er ikke enige om prisen, men vi definerer Mini og kommende Audi A1 som de viktigste konkurrentene, sier importørdirektør Erik Eidem. Det kan ikke tolkes annerledes enn at bilen blir for kostbar sett med norske øyne. Hva er så riktig pris? Vel, Mini One koster fra 193.200 kroner, og med dieselmotor (110 hk) fra 225.500 kroner. Alfa MiTo må i så fall koste mindre.

Vår mening om Alfa MiTo

Alfa MiTo
Førermiljø8,0
Plass5,0
Bagasje5,5
Komfort5,5
På veien8,0
Forbruk/CO28,0
Ytelser7,0
Sikkerhet8,5
Utstyr8,0
Pris6.5
Sum (100)70,0 (100)
FREKK: Utseendet er det beste ved lille Alfa MiTo.
BAK RATTET: Ganske typisk Alfa, men ikke like stilfullt som i Alfa 159.
PÅ SKRÅ: Også Alfa MiTo har adoptert det skråskårne bakvinduet.
TØFF I TRYNET: MiTo ser ikke helt voksen ut.
DYPT: Bagasjerommet er dypt med svært høy lasteterskel.
INNVENDIG: Det er noe Alfa-klassisk over interiøret.