Det sier administrerende direktør Åge Remøy i Rem Offshore etter at selskapet tidligere i dag kunngjorde salg av det sju år gamle konstruksjonsskipet, og har forhandlet seg fram til senere levering av et stort skip fra Vard.

Eldste skip

TØffe tider i Offshore: Selger Rem Forza og utsetter nybygg Rem Offshore selger offshore-fartøy.

"Rem Forza" er et av de eldste skipene i den relativt unge flåten til Rem Offshore. Det ble levert fra Kleven verft i 2008, og har vært nylig vært i  6-måneders charter for DeepOcean Ghana. Kontrakten skulle opprinnelig forlenges til 2016. Rederiet sitter igjen med 200 millioner kroner etter at alle kreditorer har fått sitt. Remøy understreker at skipet har svart til forventingene, og at man i et normalt marked ikke hadde solgt det nå.

Komme i posisjon

- Vi var ikke i noen tvangssituasjon, men salget er et forsøk på å komme best mulig i posisjon i forhold til framtidige kreditorer. Nå har vi mulighet til å ha en økonomisk beredskap i ei tid da det er færre oppdrag, sier Remøy til smp.no.

- Er det et marked for salg i dagens situasjon?

To års utsettelse

- Dette var det beste vi fikk til. Vi har arbeidet i lengre tid med å få til dette salget, sier Remøy, som foreløpig ikke kan si hvem kjøperen er.

Samtidig har rederiet fått til utsettelse for andre gang av et stort konstruksjonsskip som bygges av Vard. Det ble bestilt i 2014, og skulle etter planen leveres i 2016. Deretter fikk rederiet utsettelse til 2017, og nå er man blitt enige med verftet om at levering skal skje i 2018. Ifølge siste kvartalsmelding til Rem var dette skipet ikke langtidsfinansiert.

- Vi håper markedet vil snu til da, sier Åge Remøy til Smp.no.