Sunnmørsposten har tidligere omtalt episoden med flymaskinen ATR-72-212A. Flyet skal ha stupt rundt 1500 meter etter at det ble utsatt for kraftig ising.

nettsidene til havarikommisjonen beskrives det hvordan flyet var på veg til marsjhøyde på 17.000 fot, da det fikk problemer. Besetningen svingte ut mot kysten for å komme seg unna isingsforholdene og for å unngå å fly over fjellområder.

– Like etter svingen var påbegynt, fikk besetningen problemer med å kontrollere flyet, som krenget ukontrollert og mistet betydelig høyde, heter det.

Hva skjer på Vigra? Se våre webkamera fra flyplassen

– Nær ved å bli en ulykke

Undersøkelsen av episoden med SAS-flyet som ble operert av Jet Times, kan ta opptil ett år. Problemer med ising er en relativt vanlig utfordring piloter kan møte under flyging, men dette tilfellet skilte seg ut.

– Når vi klassifiserer dette som en alvorlig hendelse, så betyr det at det var en hendelse som var nær ved å bli en ulykke, forteller avdelingsdirektør Kåre Halvorsen i luftfartsavdelingen til smp.no.

Flytypen og såkalt læringspotensial kan være andre årsaker til at luftfartsmyndighetene setter i gang slike granskninger.

La om kursen

Data fra Flightradar.com viser hvordan flyet brått la om kursen og mistet høyde etter at det passerte Sognefjorden like etter klokka sju denne morgenen.

Les også: Fly på veg mot Ålesund falt 1500 meter

Det var 36 passasjerer om bord og Rune Trones fortalte etterpå til Bergens Tidende hvordan han opplevde situasjonen.

– Omtrent halvveis stupte flyet plutselig bratt nedover. Det dreide til høyre og så til venstre, før det til slutt rettet seg opp igjen, sa han til avisa.

Se bildeserie: Innflyging på Vigra

Få oversikt: Sjekk flightradar og værstasjon

Landet som normalt

Først da flyet befant seg over Svelgen i Bremanger la flyet om kursen igjen mot flyplassen på Vigra.

Etter at pilotene gjenvant kontroller over flyet, fortsatte de videre til Ålesund hvor det landet som vanlig. Flyet fortsatte også videre med flygningen samme dag, og er fortsatt i normal drift.