Gjennom årene har tendensen endret seg, forklarer han:

– Før bobilen kom inn, og det var campingvogn som gjaldt, ble det ansett som en litt harry ferie. Blant dem som jobbet på verftene brukte det å være slik at sveiserne, eller «de på gulvet», dro på campingtur, mens de i kontorfløyen dro på pakketur til Syden. Men så kom bobilen inn. Da begynte både sveiserne og de på kontoret å kjøre bobil. I dag har det blitt alle typer mennesker som benytter seg av det.

I dag er også harrystempelet borte, mener Giske.

– Bobil har blitt for alle. Det er kult. Og vi møter stadig flere yngre og nye gruppe mennesker.

Populær happening

– I fjor var det full hall med utstillere, og den blir stappa full i år også, sier Synnøve Rogne, hovedansvarlig for Båt- og caravan-messa i Ålesund.

9.–11. mars fylles Sparebanken Møre opp av båtforhandlere, motorer, flytebrygger og vannscootere. Lokale caravanaktører viser fram det nyeste innen bobiler, campingvogner og fortelt. I tillegg byr flere forhandlere på egne utstyrsbutikker for fritidstilbehør fra begge bransjer.

– Dette er virkelig en happening hvor bransjene møtes, og du får samla alt på ett sted. Og så får vi fint besøk av Margot, som skal ha underholdningsinnslag. Vi har gleda oss lenge til å arrangere messa. Jeg anbefaler å kickstarte sesongen her, enten om du er til lands eller vanns.

Det er 12. gang båtmessa arrangeres, og i år forventes det rundt 6000 besøkende. Totalt vil det være 70 utstillere på messa.

Øker i popularitet

Flere og flere nordmenn får øynene opp for bobil og campingvogn. Ifølge statistikk fra caravanbransjen var 2017 et rekordår. Den positive utviklingen har også fortsatt i 2018. Og Møre og Romsdal er nummer to på listen over de største bobilfylkene.

– Jeg tror vi får mye rekruttering fra båt, siden vi også er et båtfylke. Det har blitt veldig kostbart å kjøre båt, og det er samtidig svært væravhengig.

– Hvorfor har folk fått øynene opp for denne måten å feriere på?

– Vi har snudd fra å selge campingutstyr til å selge livsstil. Det er mye sporty, yngre mennesker som er nysgjerrige på ting som vil bruke bobil. Det har blitt veldig in i tiden å være aktiv. Det er ikke like kult å dra på pakketur til Mallorca og ligge på ei solseng. Folk vil noe mer. Der tror jeg at bobil og campingvogn har kommet inn. I tillegg tror jeg at terroren i Europa har påvirket dette, dessverre. Folk er ikke like reiselystne på grunn av det.

– Men så tror jeg at folk også har fått øynene opp for å se sitt eget land også. Vi har kanskje ikke sol og 35 grader, men jeg tror ikke det er det de vil ha. De vil ha naturopplevelser. Denne tendensen ser du generelt i reiselivsbransjen, der for eksempel de tradisjonelle tur-operatørene hele tiden er ute etter å tilby noe mer enn bare en solseng.

Vil ha enklere båter

Rune Westad, daglig leder i Ferd båt, forteller at de overbygde båtene, eller pilot-båtene, var i vinden i fjor. Ferd er messens største utstiller, og skal ha en over 1000 kvadratmeter stor stand, og skal presentere nye pilotbåter.

– Det ser ut at det kommer til å fortsette slik i år også. Denne trenden har tiltatt. Båtprodusentene kommer med stadig de samme løsningene og det samme konseptet. I tillegg går det mye i familiebåter – ikke så mye for den som bare vil være skjærgårdsskipper.

– Jeg opplever i tillegg at stadig flere som kjøpte større båter som var hot for noen år siden har gått over til båter som er enklere å håndtere.

Når Westad blir spurt om tap av kunder til caravanbransjen, svarer han:

– Det er for så vidt riktig. Men samtidig hadde vi en økning med nesten ti millioner i omsetning fra 2016–2017. Båt er godt og populært på mange måter. Senest i helga møtte jeg en kar som solgte bobilen for å kjøpe båt.

Kvalitetsbevisste sunnmøringer

– Folk sier sunnmøringer er gjerrige. Men de vil ha kvalitet. De vet akkurat hva de vil ha, fra minste detalj i bobilen.

– Det merkes også at bobileierne ønsker å være mer og mer selvforsynte. Solcellepanel blir stadig mer populære. Folk vil kunne velge om de skal stå på stranda eller fjellet – steder hvor det ikke alltid er strømuttak. Og flere og flere bruker bobil hele året, sier Giske.

I fjor gjorde Ålesund Caravan det beste året noensinne. De forventer samme trend i 2018.

– Ingen fylker har så mange bobilforhandlere som Møre og Romsdal. Det er nok en av grunnene til at det er så populært her. Men samtidig tror jeg det er fordi vi bor i en utkant, og man kan ikke rømme alle veger herfra. Det er dårlig med flyforbindelser sammenlignet med større byer.

Samtidig er det jo det flotteste fylket å reise på campingtur i. For dem som er glade i å gå turer på fjellet, er det utrolig med muligheter. Og så har det blitt satset på dette i Møre og Romsdal – det er bygd store og flotte anlegg for campingturistene.

Også en båt som skal stilles ut på messa. Foto: Presse Foto: Trond J. Hansen
Kabe-bobiler tar stadig større andeler av markedet i Skandinavia. En trygg og bekvem bil for alle årstider. For folk som liker et liv i bevegelse. Foto: Presse Foto: Joel Dittmer
båtmesse: I helga arrangeres det båt- og caravanmesse i Sparebanken Møre Arena. – Dette er virkelig en happening hvor bransjene møtes, sier Synnøve Rogne, hovedansvarlig for messa. Arkivfoto: Nils Harald Ånstad Foto: Nils Harald Ånstad
En av båtene som skal stilles ut på messa. En god kombibåt for Sunnmøringen. Overbygget og god uteplass og badeplattform gjør at man er rustet for varierende vær. Foto: Presse Foto: Presse