Samla kontraktsverdi er på 5,5 millioner GBP for Rolls-Royce, noe som tilsvarer over 60 millioner norske kroner.

– Vi er stolte over å bidra til utvikling av de nye ferjene, som er en viktig del av veinettet langs kysten vår. Norske ferjerederier har ligget foran i bruk av ny teknologi i mange år, og tar i bruk miljøvennlige og robuste løsninger, sier Matias Mork, salgssjef for propulsjon hos Rolls-Royce Marine i Ålesund.

Til Måløy

Pendelferjene er designa av Multi Maritime, og de skal bygges i Tyrkia på verftene Sefine, Cemre og ADA.

Tre av ferjene er bestilt av Bastø-Fosen. De blir 142 meter lange og får kapasitet til 600 passasjerer, 200 biler og mellom 24 og 30 lastebiler. De to ferjene til Fjord1 blir 74 meter lange og får kapasitet til 60 biler og 199 passasjerer.

Ifølge kommunikasjonsdirektør Anette Bonnevie Wollebæk i Rolls-Royce Marine skal Bastø-Fosen-ferjene gå mellom Moss og Horten. Fjord1 skal sette sine to ferjer inn i sambandene Måløy – Oldeide i Nordfjord og Rysjedalsvika – Rutledal – Krakhella i Sogn.

Ifølge pressemelding frå Rolls-Royce vil azimuth thrusterne bidra til at ferjene får god stabilitet og manøvreringsevne. Thrusterne kan settes i seilstilling, og dermed vil drivstoffet bli redusert under overfarten. Fartøyenes totale effektivitet vil øke.

Opsjon på sjette ferje

Til Bastø-Fosen skal Rolls-Royce levere to Azipull 100 azimuth thrustere til hver ferje, som plasseres i hver ende av ferjene, sammen med kontrollsystemet Helicon X3. De to ferjene til Fjord1 skal utstyres med Azipull AZP85 azimuth thrustere og den samme typen kontrollsystem.

Kontraktene omfatter azimuth propeller til to ulike serier ferger, totalt fem ferger, med opsjon for utstyr til en sjette ferge.