Alle barnehagene i Ålesund har fått tilbud om å bli med. Så langt har seks barnehager meldt sin interesse.

- Det kan være utfordrende for barn med et annet morsmål å samhandle med de andre. Vi håper ipad-en kan være et nyttig verktøy for disse barna, sier Jarle Hauge Steffensen, IKT-rådgiver ved Ålesund kommune.

Og kursdeltakerne har forventninger til det nye digitale hjelpemidlet.

- Jeg håper ipad-en kan være et verktøy som kan fjerne oss fra pulten og gjøre oss mer effektive i hverdagen, sier Astrid Rødølen, pedagogisk leder ved Ratvikåsen barnehage.

Ipaden må brukest aktivt hver dag i barnehagene.

- Ipaden er ikke pausefyll for en sliten seinvakt. Vi må vite hvordan vi skal bruke den og vi skal gjøre det deretter, sier kursleder Erling Grønlund.

Vil hjelpe barna

En av kursdeltakerne er Jasmina Bratina fra Jugendby barnehage. Hun kommer opprinnelig fra Slovenia og er selv tospråklig.

- Vi har mange barn som er tospråklige i barnehagen. Jeg har veldig lyst til å hjelpe disse barna. Jeg vet hvordan det føles når man ikke forstår et språk, sier Bratina.

Bratina lærte seg norsk på den tradisjonelle måten med norskkurs. Hun har store forventninger digital språklæring.

- Jeg tror definitivt det blir lettere å kommunisere med barna med nettbrettet, sier Bratina.

Fra program til app

Dette er første gangen nettbrettet er blitt introdusert som et læreverktøy i barnehagene i Ålesund.

- Vi har jo blitt påvirket av utviklingen ellers i landet og erfaring viser at digitale verktøy er effektive til læring, sier Jarle Hauge Steffensen, IKT-rådgiver ved Ålesund kommune.

Nettbrettet er steget bort fra den stasjonære pc-en. Programmer er blitt byttet ut med app-er.

- Det fins app-er som kan oversette språk, og dette er jo midt i blinken for minoritetsbarn, sier Hauge Steffensen.