Det sier regionvegsjef Kjetil Strand i Statens vegvesen region midt.

– Vi har gjennomført en KVU (Konseptvalgutredning) for Ålesund som forarbeid til Bypakken der vi har vurdert ulike konsept opp mot hverandre. Våre faglige vurderinger er å ikke anbefale undersjøisk tunnel, sier han til Sunnmørsposten.

Strand sier Statens vegvesen vil vel så mye å legge til rette for bilbruk og bedre forholdene for næringstransporten i byen, som å legge til rette for gang, sykkelveg og kollektivtransport.

Følg smp.no på Facebook

Dobbelt så god

– Nylig var turistskipet Independence of the Seas i byen. Skipet alene fikk seks vogntog med forsyninger på en dag. Vil ekstra bro ivareta tungtransporten over Brosundet?

– Den vil bedre situasjonen betydelig. Det blir dobbelt så god trafikkavvikling.

– I avisa sist lørdag peker Nils J. Liaaen i prosjektgruppa for ytre bydel på at vegvesenet i sin KVU tror og håper i stor stil?

– Vi prøver å hjelpe ved å forutsi ut ifra modeller. Det er knyttet stor usikkerhet til resultata. Derfor er det viktig å supplere med faglig skjønn, sier Strand.

Fordyrende

– Leif Hovde betegner Vegvesenet som bøygen og peker på at dere ikke lenger synes det er «in» med tunnel?

– Når det gjelder undersjøiske tunneler er det et veldig vanskelig spørsmål. Etter det som skjedde i Gudvangentunnelen har det vært mye fokus både på det sikkerhetsmessige og driftskostnadene. Vi fraråder ikke undersjøiske tunneler. Men de har sider ved seg som gjør dem ekstra fordyrende.

Les flere nyheter fra Ålesund og omland på smp.no

Ulikt i Molde

– Det planlegges bytunnel i Molde som skal ta trafikken vekk etter samme prinsipp som en nå ser for seg med en tunnel under sentrum av Ålesund?

– Ja, men det er snakk om en helt tradisjonell fjelltunnel og det er langt opp og fram. Settingen er litt ulike i de to byene. I Molde tenker en at det blir stor grad av gjennomkjøring i forbindelse med gassanlegget på Aukra. I Ålesund er det ingen gjennomgangstrafikk, men snakk om en bydel, sier Strand.

– Det er tydeligvis en levende bydel?

– Ja, og også Ålesund sentrum har behov for å vitaliseres. Det er lett å ty til tunnel for å unngå å komme i konflikt med areal oppe i dagen. Fortsatt er det mange forbindelse som kan løses med tunnel. Tunnel anbefales jo i den framtidige E39 som skal gå gjennom Møreaksen med to løp og med mulighet for evakuering, sier Kjetil Strand.

<strong>Ja til bro:</strong> Kjetil Strand tror på bro nummer to over Brosundet. Foto: Staale Wattø