- Det er ikke alle 65-åringer som får ny jobb, gliser sjøkapteinen, som vedgår at han noe motvillig gikk fra Hurtigruten. Han var sju måneder for gammel til nye regler om 70 års aldersgrense, men frisk og rask og trolig en av de siste offiserene som måtte gå som 62-åring.

Gjør som flere enn 22.000 andre - lik smp.no på Facebook

Pensjonisten har ikke ligget på latsida, men vikariert både på ferjer og andre hurtigruter. Jobben på «Artania» dukket opp mer tilfeldig. Han ble oppfordret til å søke, fullt klar over at han ikke er den stiveste i tysk. Det tyske rederiet må i stedet ha lagt vekt på erfaringene fra over 25 år som en særdeles godt likt kaptein på hurtigrutene.

Nordkapp og Spitsbergen

Jobben på «Artania» er uansett et kraftig opprykk. Han er på sin andre tur fra Tyskland og gleder seg stort til den neste, som går til Finnmark og Nordkapp. Før ferien i august blir det flere norske fjorder, pluss to turer til Spitsbergen.

Selv kommer han fra Harstad og i juli får han med seg kona.

«Artania» er nesten hundre meter lenger og ti meter breiere enn hurtigrutene. Bruttotonnasjen er tre ganger så stor og passasjerkapasiteten over 1200, mot vel 800 for «Trollfjord».

– Hun er mye tyngre enn hurtigrutene, så jeg tar det litt med ro i starten, forklarer Ernstsen, mens vi står ved manøverspakene på brovingen og skuer ned på Ålesund.

Han er svært fornøyd med skipet, som også er aldri så lite kongelig. Det første navnet var «Royal Princess» og gudmor selveste prinsesse Diana.

Rederiets flaggskip

Denne turen startet fra Bremerhaven lørdag kveld. Ferden opp Nordsjøen gikk i godt vær, men likevel med så mye sjø at bassenget skvulpet over.

– Vi gikk med 20 knop til tvers av Lindesnes. Der fikk vi hjelp av sterk strøm og kunne stoppe den ene av de fire motorene. Om natta mot Ålesund gikk vi med bare to motorer og reduserte til 15 knop, forteller han.

Les også: Årets første store cruisedagPrognosene: Venter færre - men større skip

Rett før jul fikk skipet flunkende nytt maskineri. Det oppfyller alle miljø- og andre krav. Fire måneder gikk med til modernisering og en kraftig oppgradering, også med utskifting av en god del stål.

«Artania» er rederiets flaggskip. Selv om skipene er noen år, legger rederiet stor vekt på at alt skal være av det beste som finnes.

Åtte navigatører

Manøvreringen til og fra kai er stort sett det eneste han selv tar seg av. Resten av navigasjon og drift er overlatt til staff-kapteinen og seks styrmenn. Han har uansett det øverste ansvaret, hele tiden.

Like bak brovingen henger et postflagg fra hurtigruten, som tegn på at «Artania» har norsk kaptein. Han er eneste nordmann av hele mannskapet på 520, som kommer fra en lang rekke nasjoner.

Passasjerene som nesten uten unntak er tyske, smiler og hilser på kapteinen. Noen vil gjerne fotografere. Alle hilses om bord med «Velkommen hjem» på et skilt ved gangveien.

– Er passasjerene storforlangende?

– Jeg vil ikke si det. Dette er folk fra middelklassen som vil kose seg, og kommer for å se de norske fjorder og fjell. På denne turen er vi særdeles heldig med sola og de snøkledde fjellene, men det er fare for noen skyer ut igjen fra Geiranger.

Representasjon er en stor del av jobben. Det er kapteinens jobb å ønske passasjerene velkommen om bord, noe som på grunn av antallet må skje i to omganger. Dessuten må han to ganger på hver tur være vert for Captain’s Dinner, som tok fem timer denne gang.

Må bruke los

Fra Sunnmøre går ferden sørover til Bergen, Lysefjorden og Stavanger, før Oslo og deretter Arendal, som er siste stopp før retur til Bremerhaven.

Selv om kapteinen er aldri så norsk og lommekjent på kysten, kreves los i norsk farvann. Det hjelper ikke at han har vært frakteskipper og kjenner alt av snarveier for å spare tid, og ikke alle årene på hurtigrute. Han har farledsbevis Kirkenes-Oslo og er sensor for statslosene ved Lødingen losstasjon, men regelverket krever los.

Arne Ernstsen er en av de ivrigste tilhengerne av Stad skipstunnel. Han har vært rederiets inspektør på hurtigruter bygd i Ulsteinvik.

Drøm om Nordpolen

Tanken om cruise har ikke vært helt fremmed for sjøkapteinen. Den store drømmen heter «Global Explorer» og er et luksuriøst cruiseskip bygd som isbryter, med Nordpolen og islagte havområder som fartsområde. Han har opprettet egen nettside, www.globalexplorer.no og jobber med saken.

Selvsagt har han presentert prosjektet for sitt nye rederi, som faktisk vurderer nybygg.

– De er interessert i polare strøk, så vi skal aldri si aldri, sier optimisten.

– Hvor blir det av «Artania» etter sommeren?

– Turene går over hele verden. Turistene går etter varme og sol. Det kan jo hende jeg blir med.