– Jeg håper politikerne holder seg til de faglige rådene, sier Hovden.

Sunnmørsposten skrev mandag at beslutningen om hvilken trasé kyststamvegen mellom Ålesund og Skei skal gå langsetter, alt å dømme blir besluttet innen to til tre uker.

Kontrollberegninger

Den politiske ledelsen i departementet venter kun på noen kontrollberegninger for kostnader for midtre linje gjennom Nordfjord, før de vil gå ut med sin konklusjon.

Reagerer

Styrelederen i Fefast, som er den alternative krysningen til Hafast, reagerer på at det framstilles som at det nærmest er opplest og vedtatt at valget vil falle på Hafast.

– Jeg velger å tro at politikerne vil legge vekt på de faglige føringene Statens vegvesen har lagt inn. Når dette skal besluttes, må det legges vekt på hvordan vi utnytter samfunnets ressurser på best mulig måte, og ikke ved at dette besluttes gjennom en politisk hestehandel, sier Hovden.

Viktig begrunnelse

Han påpeker at reduserte avstandskostnader er en viktig begrunnelse for å bygge E39.

– Både når det gjelder reduserte avstandskostnader og i klimaspørsmålet kommer Hafast helt elendig ut. På begge disse punktene er Fefast et bedre alternativ enn Hafast. Det håper jeg det blir tatt hensyn til, påpeker Hovden. Han har vanskelig for å se at det kom fram noe nytt på disse punktene da hele den politiske ledelsen i departementet var på synfaring langs de alternative E39-traseene i januar.

– Jeg opplevde ikke at det kom fram noe nytt på møtet vi var med på i Ørsta. Nå ser vi med forventninger fram til en avklaring på disse viktige spørsmålene. Det vil gi folk forutsigbarhet i forhold til de svært store investeringene som ligger foran oss, sier Hovden.

Styreleder i Fefast, Paul Kristian Hovden.