Det skriver Hurtigrutens kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørneflaten i et brev til ordfører Eva Vinje Aurdal. I brevet viser Bjørnflaten til møtet i Oslo i februar mellom Hurtigruten, ordføreren og havnemyndighetene i Ålesund.

Overrasket

– Vi opplevde dette som et svært konstruktivt møte, skriver Bjørnflaten.

Men etterpå har ikke ting utviklet seg slik Hurtigruten hadde sett for seg.

– Vi opplevde at konklusjonen på møtet var at partene skulle møtes ved forhandlingsbordet, og at målet skulle være å komme til enighet så raskt som mulig. Stor var derfor vår overraskelse da det i ettertid har vist seg umulig å komme i forhandlinger med Ålesund havn, skriver Hurtigruten i brevet. Når selskapet opplever det de mener er manglende vilje til dialog, plukker de fram riset bak speilet.

Planlagt aktivitetsøkning på vestlandskysten med Ålesund som «nav» blir satt på vent, og det antydes at også andre havner på denne delen av kysten kan få merke Hurtigrutens misnøye.

Useriøst

– Vi har på ingen måte vært uvillige til en dialog, og det er rett og slett useriøst å komme med trusler som kommunikasjonsdirektøren gjør i dette brevet, sier havnefogd Ole Christian Fiskaa i Ålesund.

Han forteller at det har vært et møte mellom havna og Hurtigruten etter det omtalte møtet i Oslo i februar.

– Jeg oppfattet at det var et konstruktivt og bra møte, men mitt mandat fra styret var å snakke om den nye passasjerterminalen – ikke havneavgiftene, sier Fiskaa. På det punktet står vi fortsatt langt fra hverandre. Jeg skjønner selvsagt at Hurtigruten er skuffet over at vi ikke kan innfri deres forventninger til hva det skal koste å legge til kai i Ålesund, men det er vanskelig å forholde seg til den argumentasjonen de kommer med i brevet til ordføreren.

– Tror du Hurtigruten kan komme til å kutte ut Ålesund som anløpssted?

– Det ville i så fall være et stort tap for cruisepassasjerene hvis de skal gå glipp av den vakreste byen på hele kysten.– Hva er status i saken om havneavgiftene?– Mitt styre har enstemmig vedtatt at vi ikke skal endre prispolitikken. Fiskaa sier at Ålesund havn også avventer resultatet av anken i saken der Hurtigruten fikk medhold i Salten tingrett i kravet om halvert kaivederlag i Bodø.

Møte

Ordfører Eva Vinje Aurdal bekrefter at hun har fått brevet, men at hun ikke har finlest det ennå.

– Jeg har allerede bedt om et møte med havnefogden og havnestyret slik at jeg kan drøfte saken med dem det angår, sier Vinje Aurdal.Ordføreren skal selvsagt ikke delta i eventuelle forhandlinger om havneavgifter, men hun var med på møtet med Hurtigruten i Oslo i februar.

– Det var egentlig et møte der vi prøvde å nullstille oss og legge alt som har skjedd tidligere bak oss. Både havneledelsen og politisk ledelse var ny, og jeg tror det gjorde at stemninga ble bedre. Men jeg opplevde at det var ganske mye bagasje i det møterommet, sier Vinje Aurdal. Ordføreren er også litt forbauset over tonen i brevet fra Hurtigruten.

– Det kan jo oppfattes som en trussel mot Ålesund som anløpshavn. Hurtigruta er viktig for byen og har en stor plass i ålesundernes hjerter. Men selskapet har også visse forpliktelser, slår ordføreren fast.Hun skal møte havneledelsen om ei uke for å drøfte det siste utspillet fra selskapet.

<strong>forundret:</strong> Ordfører Eva Vinje Aurdal er litt forundret over tonen i brevet fra Hurtigruten.