Like etter nyttår reiser Erik Steen Mikalsen til Italia for å gå om bord i det norske skipet Siem Pilot. Der skal han være styrkesjef og nestkommanderende noen måneder fram til sommeren.

Til redningsskøyte

Joachim Olsvik følger etter med tjeneste som mannskap i februar, når Mikalsen er ferdig med sin første periode. Karl Idar Vik skal gjøre tjeneste om bord i redningsskøyta «Peter Henry von Koss» med Hellas som base. Vik og Olsvik har erfaring fra utenlandsopphold, da de tjenestegjorde i Forsvaret.

– Oppdraget er på mange måter likt det jeg gjør til vanlig som innsatsleder. Jeg skal sammen med styrkesjefen lede elleve politifolk og ti personer fra forsvaret i deres arbeid. I tillegg er det et mannskap på 15 personer som er ledet av kapteinen, sier Erik Steen Mikalsen til Sunnmørsposten.

Avsløre menneskehandel

Tjene: Innsatsleder Erik Steen Mikalsen ser fram til å hjelpe til med flyktning­strømmen i Middelhavet. Foto: Nils Harald Ånstad

– Vi skal drive grensekontroll og skal registrere alle som blir tatt om bord i skipet, sier Mikalsen.

– Ett av målene for operasjonen er også å avsløre bakmennene til menneskesmuglingen.

Alle relevante opplysninger blir brakt videre til italienske myndigheter. Hittil er flere enn 120 personer blitt arrestert på bakgrunn av etterforskningen som de norske tjenestemennene har gjort. Men skipet har også vært involvert i store redningsoppdrag.

Erik Steen Mikalsen ser fram til oppgaven. For tida er han midlertidig ansatt som lensmann i Ørskog. Han skal tilbake til lensmannsjobben på «frivakta», det vil si annenhver måned fram til sommeren.

– Denne vekslingen passer meg godt, sier Steen Mikalsen, som innrømmer at han i utgangspunktet ikke er noen sjømann. Han tror likevel oppdraget skal gå greit. Eventuell sjøsjuke skal han overvinne. Det kan trenges. Nylig var det storm og flere meter høye bølger i Middelhavet.

Berget tusenvis

dramatisk: For mange flyktninger som har latt seg lokke av menneskesmuglere, er ferden over havet fra Libya vært et mareritt. De blir tatt hånd om av mannskapet om bord i Siem Pilot. Foto: Kripos

Siem Pilot vil være kjent som bergingsskip for flere tusen mennesker som har flyktet fra krig og nød med håp om en bedre tilværelse i Europa. Totalt er 28.827 personer plukket opp av sjøen mellom Libya og Italia siden den norske staten leide forsyningsskipet og ble med i «Operasjon Triton» i 2015.

Hittil i år har skipet berget 16.276 personer som hadde latt seg lokke ut på åpent hav i skrøpelige farkoster av menneskesmuglere. Skipet har hentet opp eller overtatt fra andre totalt 92 døde personer, ifølge Kripos, som har det operative ansvaret om bord i skipet.

Mange sterke inntrykk

– Hvordan har du forberedt deg på det som kan møte deg?

– Kripos har vært flink til å informere om tjenesten, og jeg har snakket med tjenestemenn som har vært der og har fått dannet meg et inntrykk. Det vil helt klart bli mange sterke inntrykk, men opplevelsen av å kunne bidra i slike krevende omstendigheter er viktig for meg. Jeg vil være godt orientert om alt som vil møte oss når jeg går om bord etter nyttår, sier Steen Mikalsen.

Har fått  «go»

Karl Idar Vik skal gjøre tjeneste på en betydelig mindre båt, ei redningsskøyte med base på Lepsos.

– Når de andre skipa går til land på grunn av været, går vi ut, smiler han og lar seg ikke skremme av grov sjø.

– Og hva sier familien?

– Barna var ikke spesielt begeistra over at pappa skulle være borte en måned av gangen. Men vi har snakket om saka og har fått «go». Og så kommer vi hjem hver måned, sier de tre politimennene.

siem pilot: Forsynings­skipet Siem Pilot som er leid inn av norske myndigheter for å bidra til grensepolititjeneste i Middel­- havet. Det har plukket opp 28.827 personer etter at det kom i tjeneste i 2015. Foto: Kripos