Slik oppsummerte fansen Sunnmørsposten snakket med de to akustiske konsertene i mathallen på Giske forrige uke.

Konsertene var en innspilling til serien MTV Unplugged.

– Dette var en av de bedre musikkopplevelsene jeg har hatt, sier Einar Totland, en av relativt få norsktalende som tok turen til Giske sist torsdag.

– Jeg har vært på en del konserter, men aldri kommet så nært på, sier Are Gjelseth.

foto
Harket-handshake – Jeg fikk en god handshake av Morten Harket da han var på veg ut! sier Einar Totland (t.v.), her sammen med Are Gjelseth. Foto: Marius Simensen

Helen Walper, en av mange fans som kom langveis fra, hadde følelsen av å være «behind the scenes».

– Vanligvis får vi bare se det ferdige produktet, nå fikk vi se litt hvordan bitene kommer sammen, sier hun.

Omarrangert

For det var en a-ha-konsert utenom det vanlige som møtte tilskuerne.

For det første blir det en konsert totalt uten selfies og lysende mobilskjermer. Mobiler og kamera på selve konsertområdet er strengt forbudt, for både publikum og presse.

Store vinduer med et tynt filter demper lyset og gir naturen utenfor - det grønne jordet, havet og himmelen - et litt uvirkelig preg. Smale skjermer utenfor viser samtidig fram filevende bilder til musikken, alt fra ulike steder på Giske.

foto
Natur Naturen på Giske kom til sin rett gjennom store vinduer. Foto: Marius Simensen

Elektriske poptoner er erstattet av et arrangement som omfatter toner fra myke strykere og nye, gamle vintageinstrumenter når bandet spiller både helt nytt stoff, og gamle hits i ny, omarrangert drakt for første gang.

Manageren har i forkant snakket om at MTV-innspillingen er som en fullendt sirkel, der a-ha vender hjem til Norge, og hjem til MTV. Bandet starter konserten med en ny låt som også bærer preg av dette.

– This is where we belong, this is home, synger Morten Harket til et a-ha med preg av folkemusikk.

Med seg har a-ha også hentet inn flere gjesteartister. Lissie og Morten Harket synger duett på «I’ve been losing you», Ingrid Håvik fra Highasakite på «Sun Always Shines on TV».

Til sist har bandet hentet inn et av sine egne idoler fra tidlig 80-tall, nemlig Echo & The Bunnymen-vokalist Ian McCulloch, som entrer scenen med solbriller og rockestjerne-attitude, og også får en av sine egne låter med på innspillinga, nemlig hiten «The Killing moon» fra 1984.

Recording session

Underveis har bandet en uformell og spøkende tone.

– Dere er praktisk talt med oss på en «recording session» nå. Vi må kanskje  gjøre noen ting flere ganger, sier Morten Harket.

Noe de også må.

Morten Harket gir instruksjoner (og tidvis kjeft) til lydmannen «Mark» når akustikken i ikke helt stemmer.

Etter hvert ser de ut til å finne tonen, og når konserten avsluttes med en helt rolig, melankolsk nedstrippet versjon av «Take on Me» har de publikum i sin hule hånd.

Lenge etter at bandet forlater scena sitter publikum i samstemt sang, i håp om at det ikke er over helt ennå, denne eksklusive konserten for noen få.

Plate og dokumentar

Nå skal de to konsertene klippes sammen. Resultatet blir DVD, MTV-program og plate som slippes 13. oktober.

Seinere i høst kommer også en dokumentarfilm på TV 2 som handler om prosessen. Filmteamet har fulgt bandet gjennom forberedelsene, helt fra første dag på Giske og til og med konsertene.

90 personer i sving

Et stort apparat jobbet i flere uker å forberede innspillingen. Når produksjonsmanager James Maillardet skryter av de vakre solnedgangene- og oppgangene, i midten av juni, da skjønner man at teamet ikke har fått mye søvn.

foto
Stort apparat a-ha-manager Harald Wiik og produksjonsmanager James Maillardet. Rundt 90 personer var i sving under konserten, i tillegg til de ti musikerne på scena og rundt 250 gjestene, forteller Maillardet. Foto: Marius Simensen

– Logistisk har det vært veldig utfordrende, sa Maillardet da han møtte Sunnmørsposten på settet.

Det meste i mathallen er skreddersydd for anledningen. Og med store vinduer følger utsikt - men også utfordringer for akustikk og lys.

– Du kan ikke spå eller bestemme været og lyset ute, så vi må ha klare ulike settinger, alt etter regn eller sol, sier produksjonsmanageren.

Våkne netter

– Det har vært veldig intenst og krevende, men også veldig gøy. vi er fornøyde, sier manager Harald Wiik, som i forkant hadde mange våkne netter.

Der han bekymret seg for om det ville bli kjedelig med natur som bakteppe i stedet for en mørkere sal med lysshow. Eller om mathallen hadde et blikktak som ville bråke i regnværet.

I forkant jobbet de mye med akustikken. Heller ikke plasseringen av de par hundre stolene, for anledningen lånt fra et par sunnmørske grendaskoler, var tilfeldig.

– Vi jobbet mye med hvordan folk skulle sitte med tanke på akustikken i forkant. Likevel endrer akustikken seg totalt når det kommer mennesker inn i hallen. Så at man må kjøre en ny runde med det når folk kommer inn er ikke så rart, men en del av prosessen. Det blir bra det også, sier han.

– Hensikten her er jo å lage noe spesielt, og holde konsert på et sted hvor det vanligvis ikke holdes konserter. Da sier det seg selv at man må jobbe litt mer enn om man holder det i et konserthus, sier han.

Den mest absurde detaljen, ifølge manageren selv, må nesten være MTV-logoen på jordet.

Wiik skryter av folkene og infrastrukturen rundt studioet på Giske - og ikke minst naturen og kyrne, som lykkelig uvitende ble statister i bakgrunnen.

Ringvirkninger

At det har vært intenst, er noe Terje Erstad i Momentium kan skrive under på.

– Det har blitt en del 24-7-jobbing, sier han om den store produksjonen, som kom midt oppi jobbingen med Ålesund Live, Sting-konsert og åpning av nytt mikrobryggeri.

– Samtidig er det utrolig kjekt å se at det funker. Dette har vært en ny opplevelse både for dem og for oss, og har gitt en ny giv i bandet, sier Erstad.

Vanligvis er det Momentium som henter inn konserter - her er det a-ha som har tatt kontakt og arrangert, forteller han.

– Personlig er nok dette det største jeg har vært med på i jobbsammenheng. Det er en fjær i hatten å bli kontakta for noe sånt, sier Erstad.

Prosjektet har alt fått oppmerksomhet i utlandet, og studioet har også fått kontakter med Electric Lady Studio i New york. Så utveksling mellom Giske og New York på studiofronten kommer det nok til å bli, sier han.

– Vi så jo også etter Kygo at mange tok kontakt etterpå, og håper det kan bli sånt med a-ha også.