Hydrogen egner seg spesielt godt for å mate brenselceller med ren energi for produksjon av strøm i elektriske biler. Men hydrogenet kan også pumpes rett inn i en vanlig bensinmotor. Der en brenselcellebil fortsatt befinner seg lysår unna vanlige folks lommebok, vil en bil med bensinmotor konvertert til hydrogendrift på sikt ikke koste vesentlig mer enn dagens familiebiler. En viktig årsak til at HyNor valgte nettopp Mazda som samarbeidspartner, er at deres rotasjonsmotor egner seg bedre for hydrogendrift enn tradisjonelle stempelmotorer. Så langt ruller det rundt 600 hydrogendrevne biler på verdens veinett. – Mazda RX8, et i utgangspunktet bensinsmurt japansk lyn, som utslippsfri miljøbil? Skurrer ikke det? – Nei, bilen må være attraktiv i seg selv. Vi er helt åpne på at teknologien foreløpig gjør bilen så dyr at vi først og fremst må henvende oss til for folk som har god råd, eller firmaer som vil bruke muligheten til å vise at de er opptatt av miljøet. – Noen må dra lasset og betale regningen for å få ned kostnadene. Slik var det med flatskjermene. De første kostet mye penger, og slik er det også med hydrogenbilene, slår transportpolitisk rådgiver Gøril Andreassen i miljøstiftelsen Zero fast.