– Jeg forsto at det var noe alvorlig. Han var i et helt annet modus enn jeg, som hadde tatt helg og var på veg til fjells på hytta.

Det fortalte den tidligere kystministeren under konferansen om Stad skipstunnel om bord i hurtigruteskipet «Nordlys».

Domstein ville informere statsråden om at han måtte nedlegge fiskeforedlingsanlegget sitt i Måløy, og om 140 ansatte som måtte gå.

Samfunnsnytte

– «Hadde vi bare hatt Stad skipstunnel», sa Domstein til slutt. Først da gikk det opp for meg hva denne tunnelen betyr, fortalte Lisbeth Berg-Hansen.

Hun forsto at med tunnelen kunne arbeids- og andre folk komme seg til og fra jobb, også på den andre siden av fylkesgrensa. De kunne slippe å flytte fra hus som ble stående tomme, fordi de ikke kunne selges.

Nordfjord Vekst, som arrangerte konferansen, hadde sett fram til ruskevær på Stad. I stedet fikk deltakerne oppleve vindstille og blankt hav.

Da «Nordlys» passerte Gamla i grålysninga, lyste havet gullfarget i gjenskinnet fra soloppgang over Selje og fjellene på fastlandet. Sjøkaptein Ottar Aare, som til vanlig er direktør i Hurtigbåtforbundet, guidet forsamlingen forbi grunner og brott.

Midtskips og helt fremst i utkikkssalongen på øverste dekk, sitter Magne Sætren, Jan Helgøy og Ottar Jan Løvoll. De to siste er ordfører og varaordfører i Vanylven. Sætren fra Måløy er pensjonert skipper i Redningsselskapet.

Bedt om å hjelpe

De tre har sine erfaringer med Statten, Helgøy da båten tok en overhaling, og han fikk en tresko i hodet. Løvoll var linefisker på «Furuno» da forskningsskipet «Helland Hansen» kantret i tung sjø.

– Vi ble bedt om å hjelpe. Helikopteret var der da vi nådde fram, forteller Løvoll, som særlig husker det overhendige uværet.

Aare forteller om sjøfolk som både elsker og hater Stadhavet.

– Solnedgangen på Stadhavet kan anbefales. Men dessverre er det store spørsmålet mange ganger om du skal legge ut og gå, eller om du skal ligge still og vente

<strong>Stadhavet:</strong> Magne Sætren (fra venstre) har berget 29 liv på havet. Jan Helgøy fikk en tresko i hodet. Ottar Løvoll ble bedt om å hjelpe da «Helland Hansen» tippet rundt høsten 1976. Foto: Helge Gloppen
<strong>Fagprat:</strong> Disse fire har sine grunner for å bygge Stad skipstunnel. Hans-Lennart Sævik er statslos, Ottar Aare direktør for hurtigbåtrederne. Kristin Maurstad er sentral fylkespolitiker for Ap i Sogn og Fjordane, mens Glen Bradley er sjef i brønnbåtrederiet Rostein. Foto: Helge Gloppen