– Jeg forsto at det var noe alvorlig. Han var i et helt annet modus enn jeg, som hadde tatt helg og var på veg til fjells på hytta.
Det fortalte den tidligere kystministeren under konferansen om Stad skipstunnel om bord i hurtigruteskipet «Nordlys».
Domstein ville informere statsråden om at han måtte nedlegge fiskeforedlingsanlegget sitt i Måløy, og om 140 ansatte som måtte gå.
Samfunnsnytte
– «Hadde vi bare hatt Stad skipstunnel», sa Domstein til slutt. Først da gikk det opp for meg hva denne tunnelen betyr, fortalte Lisbeth Berg-Hansen.
Hun forsto at med tunnelen kunne arbeids- og andre folk komme seg til og fra jobb, også på den andre siden av fylkesgrensa. De kunne slippe å flytte fra hus som ble stående tomme, fordi de ikke kunne selges.
Nordfjord Vekst, som arrangerte konferansen, hadde sett fram til ruskevær på Stad. I stedet fikk deltakerne oppleve vindstille og blankt hav.
Da «Nordlys» passerte Gamla i grålysninga, lyste havet gullfarget i gjenskinnet fra soloppgang over Selje og fjellene på fastlandet. Sjøkaptein Ottar Aare, som til vanlig er direktør i Hurtigbåtforbundet, guidet forsamlingen forbi grunner og brott.
Midtskips og helt fremst i utkikkssalongen på øverste dekk, sitter Magne Sætren, Jan Helgøy og Ottar Jan Løvoll. De to siste er ordfører og varaordfører i Vanylven. Sætren fra Måløy er pensjonert skipper i Redningsselskapet.
Bedt om å hjelpe
De tre har sine erfaringer med Statten, Helgøy da båten tok en overhaling, og han fikk en tresko i hodet. Løvoll var linefisker på «Furuno» da forskningsskipet «Helland Hansen» kantret i tung sjø.
– Vi ble bedt om å hjelpe. Helikopteret var der da vi nådde fram, forteller Løvoll, som særlig husker det overhendige uværet.
Aare forteller om sjøfolk som både elsker og hater Stadhavet.
– Solnedgangen på Stadhavet kan anbefales. Men dessverre er det store spørsmålet mange ganger om du skal legge ut og gå, eller om du skal ligge still og vente