MOLDE (smp.no): Noen av bruene bare ei restlevetid på fem år. Som foreløpige tiltak kan man skrelle av fast dekke og forsterke konstruksjonen.Det gikk fram da Arne Gussiås og Jørn Arve Hasselø fra Statens vegvesen orienterte samferdselsutvalget i Møre og Romsdal om det store etterslepet i vegvedlikeholdet i Møre og Romsdal.

Vil koste milliarder

Det er et samlede etterslepet på fylkesveiene i Møte og Romsdal på 4,8 mrd. kroner.

Man er fortsatt i en tidlig utredningsfase, og den kan like gjerne ligge 40 prosent over, som 40 prosent under.Tunneler utgjør den største delen av dette med 2,8 mrd. kroner. Bruer og kaier utgjør 1,05 mrd. kroner. Det er også store etterslep på vegnettet på 340 millioner kroner. Generelt skal oppgradering ikke være med i utredningen.

Størst etterslep i vest

Gussiås som orienterte samferdselsutvalget om saken, sier at det er stort fokus i Vegdirektoratet om dette. Vestlandsfylkene har størst etterslep på bru og tunnelvedlikehold.Det mest alvorlige er sprekker i bruer og kaier på grunn av overlast og korrosjon. Det er også blitt økende krav til bruer. En del av de høye og slanke bruene som er bygd på 1960-tallet, men også bruer som er bygd så sent som på 1980-tallet.

Steinvågbrua i Ålesund er under forfall. Foto: Roger Engvik
Remøybrua i Herøy er på lista over bruer som det må gjøres noe med. Foto: Torill Myren