Det sier Høyres samferdselspolitiker Helge Orten. Han sitter med transportetatenes omfangsrike grunnlagsdokument.
Rapporten som danner grunnlaget for Nasjonal transportplan som Stortinget skal vedta i juni neste år.
– Det er altfor få prosjekt i vårt fylke i denne planen, erkjenner Orten, som har tre hovedbekymringer.
* Hele utbyggingen av E39 er underfinansiert.
* Det mangler en helhetlig utbygging av E136 fra Ålesund til Dombås.
* Strekningen Lønseth - Hjelseth er tatt ut av planen.
Det til tross for vedtaket om å bygge nytt sjukehus på Hjelseth.
Møreaksen ferdig innen 2029
E39-penger
Han peker på at selv om overføringene på statsbudsjettet til samferdselssektoren økes med hele 40 prosent, er ikke en ny E39 gjennom fylket finansiert.
– Tallene fra Vegdirektoratet viser at hele E39-utbyggingen er underfinansiert. Selv ikke med det som kalles høy ramme kommer vi i mål. Samtidig har Stortinget vedtatt at E39 skal bygges ut på 20 år. Skal Stortinget følge opp sitt eget vedtak, betyr det at vi må komme opp med egne bevilgninger til E39, mener Orten.
340 milliarder
Hele utbyggingen av kyststamvegen blir nå kostnadsberegnet til svimlende 340 milliarder kroner. Dette er ikke kun kostnader til fjordkrysninger.
I planen ligger det også en voldsom økning i vegstandarden. Det dreier seg om tre- til firefelts motorveg med fartsgrense på 100 kilometer i timen.
Orten mener det bør være mulig å bygge ut selve fjordkrysningen først, for så å oppgradere vegstandarden etter hvert som behovet melder seg. På den måten spre kostnadene over et lengre tidsrom.
– Jeg mener vi må se på modeller der vi splitter opp prosjektene på denne måten, sier Orten.