Hver fjerde som kjøper brukt bolig klager på huset de har kjøpt. Det viser statistikk som Dagsavisen har hentet inn.

De fleste klager på problemer med baderom og våtrom.

- En snekker fra Polen bygger i utgangspunktet slik de bygger i Polen. De fleste er veldig dyktige men noen må fortelle dem hvordan de skal bygge her og hva forskriftene er i Norge, sier advokat Are Opdahl i Huseiernes Landsforbund på Sunnmøre.

Feil kan også oppstå når huseier selv pusser opp. Ikke minst kravene til isolasjon og tetthet har økt.

Statistikk Dagsavisen har hentet inn viser også at taklekkasjer, problemer med drenering og feil på elektriske anlegg er gjengangere over problemer som boligkjøpere oppdager etter boligkjøpet, skriver Dagsavisen.

En tilleggsforklaring mener Opdahl er at folks forventninger til boligen øker.

- Når prisene øker, øker også forventningene, sier Opdahl til Sunnmørsposten.

Gir ikke ved dørene

Ved nybygg skal en bolig ha garantiperiode på fem år. Are Opdahl er også advokat ved Advokatfirmaet Engelsen DA.

- I min jobb opplever jeg veldig mye konflikter rundt oppføring av ny bolig. Entreprenøren skal stille garanti i fem år for eventuelle feil som kan oppstå. Her har vi flere saker der entreprenøren ikke gir en slik garanti, sier distriktssjefen i Huseiernes Landsforbund.

Men mange tvister oppstår når privatpersoner selger bolig videre, ofte boliger som er pusset opp uten at forskriftene er fulgt.

Mange av boligkjøperne som klager opplever problemer med å nå fram til forsikringsselskapet.

- Personlig ville jeg helt klart hatt en eierskifteforsikring. Men forsikringsselskapene gir ikke ved dørene. Derfor gjelder det å ikke gi seg med det samme, sier Opdahl.

Konflikten oppstår ofte i vurderingen av hvor stor skaden er, og om den er vesentlig.

- Først sender eierforsikringsselskapet ofte et standardbrev med avslag. Men det nytter å følge saken videre, understreker Opdahl.

Rettspraksis har ingen klar uttalelse. Loven har et krav om at skaden skal være vesentlig.

- Ofte blir grensen satt ved en skade på rundt fire-fem prosent av salgsverdien, men dette blir vurdert fra gang til gang, alt etter totalverdien på boligen, sier advokaten.

Takst

Opdahl mener det bør komme strengere krav ved takst og salg.

- Men allerede nå bør folk velge en takstmann som også gjør en teknisk vurdering av boligens tilstand, sier Opdahl, som mener det er mange dyktige takstmenn på Sunnmøre.

Takst ved tvist dekkes av de fleste villaforsikringer når det foreligger tvist..

Advokat Are Opdahl