Fylkes- og samferdselspolitiker Frank Sve (Frp) grep umiddelbart saka:

– Det er fort gjort å få bort trafikkorken på Lerstad, det mangler bare grus og asfalt, opplyste Sve, som skulle ta saka opp i fylkets samferdselsutvalg.

– Absolutt ingen forbedringer har skjedd, konstaterer Robert Hansen, som daglig kjører mellom Moa og Ålesund.

Steinsatt og klar

– Vegen er allerede steinsatt og ligger klar. Det er bare å jevne ut og kjøre på noen lass med grus og asfalt, sa Myren, som har bygd både Lerstad-vegen og innfartsvegen videre ut mot Volsdalen og sentrum.

Enda mer kø

– Bilene fra Lerstad må stoppe for trafikken gjennom Hatlaåsen. Vi ville unngått mye kø hvis trafikken ble ledet nord rundkjøringen, slik entreprenør Myren foreslo, sier Hansen.

Midlertidig i 25 år

Myren bare rister på hodet.

– Rundkjøringa på Lerstad skulle være midlertidig i ti år. Nå har det gått 25 år, sier han.

Se video: Her er den «nye» Lerstadvegen

Frank Sve opplyser at han tok opp saka, men at Statens vegvesen sa nei.

– E136 er stamveg og da er det lite vi i fylket kan gjøre. Hvis det hadde vært en fylkesveg, ville vi sikkert hoppet på forslaget fra entreprenøren, sier han.

– Forslaget på Lerstad er godt. Men det beste er å få bygd ut Lerstadvegen og Blindheimstunnelen. Da er trafikkproblemene løst. Begge tiltakene ligger i Nasjonal trafikkplan, sier Sve.

<strong>Omkjøring:</strong> På en måneds tid kunne køene blitt borte, mener Kåre Myren, som har bygd mesteparten av Lerstadvegen og vegen videre ut mot Ålesund. Han vil lede trafikken på Lerstadvegen nord for rundkjøringa på Lerstad og inn igjen på E136 etter glidelåsprinsippet. Omkjøringsfeltet på noen få hundre meter er steinsatt og ligger klart, men mangler bare litt grus og asfalt. Det er flere år siden han foreslo denne løsningen, men intet skjer og trafikken bare øker. Arkivfoto: Staale Wattø Foto: Staale Wattø