Fylkes- og samferdselspolitiker Frank Sve (Frp) grep umiddelbart saka:
– Det er fort gjort å få bort trafikkorken på Lerstad, det mangler bare grus og asfalt, opplyste Sve, som skulle ta saka opp i fylkets samferdselsutvalg.
– Absolutt ingen forbedringer har skjedd, konstaterer Robert Hansen, som daglig kjører mellom Moa og Ålesund.
Steinsatt og klar
– Vegen er allerede steinsatt og ligger klar. Det er bare å jevne ut og kjøre på noen lass med grus og asfalt, sa Myren, som har bygd både Lerstad-vegen og innfartsvegen videre ut mot Volsdalen og sentrum.
Enda mer kø
Suser av gårde i tunnel til Ålesund
– Bilene fra Lerstad må stoppe for trafikken gjennom Hatlaåsen. Vi ville unngått mye kø hvis trafikken ble ledet nord rundkjøringen, slik entreprenør Myren foreslo, sier Hansen.
Midlertidig i 25 år
Myren bare rister på hodet.
– Rundkjøringa på Lerstad skulle være midlertidig i ti år. Nå har det gått 25 år, sier han.
Se video: Her er den «nye» Lerstadvegen
Frank Sve opplyser at han tok opp saka, men at Statens vegvesen sa nei.
– E136 er stamveg og da er det lite vi i fylket kan gjøre. Hvis det hadde vært en fylkesveg, ville vi sikkert hoppet på forslaget fra entreprenøren, sier han.
– Forslaget på Lerstad er godt. Men det beste er å få bygd ut Lerstadvegen og Blindheimstunnelen. Da er trafikkproblemene løst. Begge tiltakene ligger i Nasjonal trafikkplan, sier Sve.