Med «Fole kjekt å være digital og sosial» vil Ålesund kommune jobbe for digital inkludering, samtidig som de forebygger ensomhet blant eldre.

Tilbudet er retta mot seniorer og er månedlig.

Prosjektleder Synnøve Opsahl Melseth sier at folk i dag raskt kan bli stående utenfor hvis man ikke har nødvendig digital kompetanse.

– I dag skal alt foregå på nett. Legetjenester bestiller man på nett, banktjenester utfører man selv på nett og kontakt med kommunen, Nav og andre tjenester skjer ofte på nett. Det blir vanskelig å henge med hvis man ikke behersker digitale verktøy, sier Opsahl Melseth.

To fluer i en smekk

«Fole kjekt å være digital og sosial» foregår fem steder rundt om i kommunen:

  • Steinshamna (8. april).

  • Ålesund sentrum, biblioteket (9. april).

  • Ørskog, frivilligsentralen (10. april).

  • Moa, biblioteket (11. april).

  • Skodje, biblioteket (12. april).

– Etter pandemien tenkte vi at møteplassene i tillegg til å forebygge ensomhet, også kunne brukes til å styrke digital kompetanse. Dette er åpne møteplasser som ikke krever noen påmelding. Over en kopp kaffe og en kjeks kan folk få hjelp med sine digitale utfordringer. Vi deler det opp slik at en del er satt av til et tema, så har vi et par timer hvor vi har folk på plass som hjelpe til med de problemene som deltakerne har, sier Opsahl Melseth.

– Hvordan er den digitale kompetansen til denne gruppen?

– Spriket er stort. Noen er digitale og tar nye løsninger raskt. Andre trenger hjelp til å logge seg på og komme seg inn på telefonen eller nettbrettet sitt. Det er også viktig at man ikke tenker at man er utlært, for det kommer hele tida noe nytt. Og det er viktig at man hele tiden øver seg, sier prosjektlederen.

I tillegg arbeider Ålesund kommune med et prosjekt som de kaller Digivei. Her skal ansatte på innbyggertorgene rundt om i hele kommunen bistå alle innbyggerne i hele kommunen med hjelp til digitale problemer.

Hjelp til innlogging

På seminarene er det forskjellige tema som blir tatt opp. Nå vil Sunnmørsposten delta for å hjelpe folk med å logge seg på sine digitale løsninger.

Sunnmørspostens ansvarlige redaktør Hanna Relling Berg sier det er viktig å bekjempe digitalt utenforskap. Foto: Tone Molnes

– Vi ser at digitalt utenforskap er et stort samfunnsproblem. Ålesund kommune har laget et opplegg som tar denne problematikken på alvor. De har invitert inn ulike institusjoner og bedrifter til å bidra, og vi ser positivt på å delta på dette arrangementet, sier Hanna Relling Berg, ansvarlig redaktør i Sunnmørsposten.

De aller fleste av Sunnmørsposten sine abonnenter er flittige brukere av Sunnmørsposten på nett, men ikke alle. For noen finnes det en digital dørterskel som de trenger hjelp til å passere.

– Vi skal fortelle om Sunnmørsposten på nett og e-avisa, som er en digital kopi av papiravisa, og gi praktisk hjelp til pålogging. Alle abonnementer har tilgang til Sunnmørsposten digitalt. Det er de aller fleste kjent med, men vi vil hjelpe dem som ennå ikke har tatt i bruk sin digitale tilgang, sier Relling Berg.