– Jeg tror nok vi kunne trengt en ekstra kasse i dag, forteller Geir Ove Bjørlo, kjøpmann i den nye Rema 1000-butikken på Flisnes.

Parkeringsplassen er full, og køene bak kassene lange. At det åpnes en ny butikk går ikke upåaktet hen på Sunnmøre. Bjørlo tror ikke at trafikken vil bli like voldsom som i dag, men har god tro på at det skal gå godt fremover.

– Lavprisbutikker gjør det godt for tida, og med den befolkningsveksten som vi ser i indre bydel, tror jeg vi skal få til å lage en god lokalbutikk, forteller han.

Kjøpmannen er meget fornøyd med responsen fra publikum.

– Det var flere som hadde møtt opp før åpning klokka 12 og folk fortsetter å komme. Det er utrolig kjekt, forteller han.

Pågangen har vært stor, da er det greit med hjelp fra venner og kjente.

– Heldigvis har vi fått hjelp fra mange frivillige. Venner og kjente har stilt opp, og det er jeg utrolig takknemlig for, sier Bjørlo

Sterk konkurrent

Over gata ligger den hardeste konkurrenten på lavprismarkedet, Kiwi. Kjøpmann Bjørlo tror det blir god konkurranse mellom de to.

– De er en sterk konkurrent, så absolutt, men jeg har god tro på at vi skal kunne møte konkurransen, sier han.

Både Kiwi og Rema 1000 har startet mange nye butikker i det siste.

– Vi åpner ny butikk på Gåseidet om ikke lenge også, så her kjører vi på, sier Bjørlo.

Peker oppover

Rema opplevde en del nedgang som følge av bråket rundt appen «Æ» og «bestevenn»-konseptet sitt. I det siste har imidlertid pilene pekt oppover.

– Det var en liten hump i vegen med markedsføringen, spesielt av «Æ» som jo egentlig er en veldig bra og nyttig app. Det varte ikke så lenge, heldigvis, for nå opplever vi bare vekst, forteller kjøpmannen, som slo til med 20 prosent avslag på hele butikken på åpningsdagen.

– Vi har det i dag siden det er åpning, og så på søndag når det er åpning av søndagsbutikken som ligger rett rundt hjørnet. Da får folk gode tilbud om de har «Æ».

Den nye Rema-butikken på Flisneset åpnet i solskinn. Foto: Even Ørjasæter
Det var mange som tok turen til åpninga av den nye butikken. Foto: Even Ørjasæter